Start
 » 
Melding van fouten
 » 
Zeldzame soorten
Inloggen
Aanmelden
Zoeken
Start
Gebruiker Zeldzame soorten
frankw
16 februari 2012 om 19:41

Lid
Ik zat 'links' eens te kijken wat er over blijft als ik algemeen en vrij algemeen uitvink. Er staan wat soorten tussen die eerder bij vrij algemeen thuis horen lijkt me. : Beflijster, Bokje, Bontbekplevier, Bonte Kraai, Bosruiter, Drieteenmeeuw, Dwergstern, Frater, Grauwe Kiekendief, Grote Gele Kwik, Grote Jager, Grote Karekiet, Grote Zeeeend, Ijseend, Indische gans (escape) enz.

Dit onderwerp is gesloten. Het is niet meer mogelijk een antwoord toe te voegen.
Frank van der Meer
20 februari 2012 om 18:25

Lid
Idd. Hierdoor zitten er wel erg grote verschillen in de status van de soorten die nu als zeldzaam staan geclassificeerd. Vale gier onder Temmincks strandloper etc.

Omdat Vogelvisie volgens de home page een site is met Nederlandse vogelsoorten is het ook een beetje merkwaardig dat bijv. een Sneeuwvink en een Rode patrijs ertussen staan. In plaats hiervan zouden dan nu nog missende soorten als Pontische meeuw of Vaal stormvogeltje kunnen worden opgenomen.
Aangepast: 20 februari 2012 om 18:27
Jakke
24 februari 2012 om 21:19

Lid
Aangepast: 24 februari 2012 om 21:20
Marco
26 februari 2012 om 19:29

Beheerder
Hoewel over de zeldzaamheid van vogels behoorlijk gediscussieerd kan worden (iemand uit Overijssel zal de dwergstern eerder in het lijstje zeldzame soorten zetten dan iemand die langs de kust woont), ben ik het er mee eens dat de lijst best beter ingedeeld kan worden. Ik zal de lijst binnenkort aanpassen en de lijst dan ook niet indelen op zeldzaamheid, maar op waarneemkans. Zo is de kans om een knobbelzwaan te zien groter dan de kans om een zwartkop te zien, ook al broeden er ruim 50x zoveel zwartkoppen in Nederland en is de knobbelzwaan dus een stuk zeldzamer.

Marco
26 februari 2012 om 19:37

Beheerder
Ik ben het er ook mee eens dat sneeuwvink en rode patrijs eigenlijk niet op vogelvisie.nl horen en dat er een aantal soorten ontbreken die veel algemener zijn (ook de kuifduiker en de kleine strandloper ontbreken bijvoorbeeld). Dat de ontbrekende soorten erbij komen vind ik het belangrijkst, maar helaas kost toevoegen van soorten meer tijd dan het verwijderen.

Hoewel soorten als mandarijneend, Indische gans en zelfs de fazant als escapes gelden ben ik toch van mening dat ook dit Nederlandse soorten zijn. Als criterium gebruik ik hiervoor dat de Nederlandse populaties zichzelf in stand houden.

frankw
26 februari 2012 om 21:50

Lid
Maar de waarneemkans lijkt me ook niet echt de juiste manier. Bijvoorbeeld Grote Jagers zijn in principe best lastig te zien maar heb je in het najaar een paar dagen stevige noordwesten wind geef ik je op bijvoorbeeld Westkapelle 99% kans er een te zien. Wellicht beter om de indeling van waarneming.nl over te nemen, die is (grotendeels) gebaseerd op een bepaalde berekeningen op basis van het aantal waarnemingen en of individuen per km-hok. Maar hoe die berekening precies zit zou je daar ff op moeten zoeken.

Dit onderwerp is gesloten. Het is niet meer mogelijk een antwoord toe te voegen.