Start
 » 
Vogelherkenning
 » 
Roofvogels
Inloggen
Aanmelden
Zoeken
Start
Gebruiker Roofvogels
Oeverloper
8 juli 2016 om 09:40

Lid
Dag allemaal, ik ben net terug van een vakantie in de Franse Alpen waar ik veel vogels heb gezien (slangenarend, alpenkauwen, sneeuwvinken...) maar ik heb ook twee roofvogels gezien die voor mij onbekend waren. Jammer genoeg heb ik geen foto, maar ik kan ze wel beschrijven.
De eerste was boven mij aan het zweven en leek groter dan een buizerd. Ik zag het van de onderkant. De buik was helemaal wit, de kop bruin, de staart donkerbruin, de vleugels waren licht maar werden donkerder bij de uiteinden (de vleugeltippen waren even donker als de staart).
De tweede, ook groter dan een buizerd en gezien op een verschillende dag, was ook aan het zweven, maar verdween snel uit zicht en was moeilijk om te zien. Deze zag ik van de bovenkant, het was helemaal donker bruin maar ik merkte precies een klein wit randje aan het einde van de staart.
Zelf heb ik niet veel verstand van roofvogels, dus ik zou het veel apprecieren als iemand mij hiermee helpt. Alvast bedankt!

Dit onderwerp is gesloten. Het is niet meer mogelijk een antwoord toe te voegen.
Pagina  
1
2
Firecrest
8 juli 2016 om 11:20

Lid
De eerste lijkt me vrijwel zeker een slangenarend, die donkere kop die afsteekt tegen het lichte lijf is zeer kenmerkend. Tweede zou ik niet durven zeggen.

Oeverloper
8 juli 2016 om 11:46

Lid
Bedankt Firecrest, nog een slangenarend dus. Ik had in de alpen meer steenarenden verwacht, maar een slangenarend is ook leuk!

Firecrest
8 juli 2016 om 12:03

Lid
Tweede zou een steenarend kunnen zijn, die hebben wel wit op de staart alleen is de eindband juist weer zwart. En steenarenden zijn groot, echt nog wel duidelijk een slag groter dan een slangenarend bijvoorbeeld en ietsje kleiner weer dan een vale gier.
Aangepast: 8 juli 2016 om 12:05
Oeverloper
8 juli 2016 om 13:55

Lid
Steenarend is veel te groot (en de staart klopt dus ook niet).
Zou een dwergarend passen? Die zijn klein voor een arend, maar ze zien er van de bovenkant donker uit en ik zie op veel foto's ook zo'n dun wit randje bij de staart, bv. dit:
http://orientalbirdimages.org/search.php?Bird_ID=886&Bird_Image_ID=43566&p=80

Firecrest
8 juli 2016 om 14:12

Lid
Zo van het plaatje lijkt het te kunnen, maar ik heb geen ervaring met die soort. Steenarenden en slangenarenden heb ik wel meerdere keren gezien.

Bram Rijksen
9 juli 2016 om 14:05

Lid
Waarom geen buizerds?

Firecrest
9 juli 2016 om 14:29

Lid
Bram Rijksen schreef:

Waarom geen buizerds?
Omdat ze volgens de omschrijving groter waren dan buizerds. Maar die donkere kop bij een zeer licht lichaam is daarnaast ook wel erg kenmerkend voor een slangenarend.

Oeverloper
9 juli 2016 om 21:15

Lid
Nee, het waren geen buizerds. Ookal heb ik nog niet veel verstand van roofvogels heb ik al genoeg buizerds gezien om te weten dat dit er geen waren.
Slangenarend lijkt mij juist, de tweede vogel blijft onduidelijk. Bedankt voor de hulp.

Bram Rijksen
10 juli 2016 om 23:58

Lid
Volgens de beschrijving leek de vogel slechts groter dan een buizerd. Da's echter moeilijk vergelijken, zonder een andere vogel in de buurt... En bij een echte slangenarend die boven je hoofd zweeft zou je toch op z'n minst iets van een gebandeerde staart moeten zien, en egaal lichte vleugels ipv lichte vleugels die naar de uiteinden donkerder worden. En omdat oeverloper tijdens de vakantie al eerder slangenarenden had gezien vind ik het vreemd dat een slangenarend die boven hem zweeft niet als slangenarend herkend wordt.
En wat betreft het tweede beest: een slangenarend is allesbehalve egaal donkerbruin. Als je het lichte randje aan het eind van de staart kan zien (kenmerkend voor jonge buizerd), zou de kenmerkende bovenvleugeltekening van slangenarend toch ook opgevallen moeten zijn.
Kortom, beide beschrijvingen passen veel beter op buizerd dan op welke arend dan ook.
Aangepast: 11 juli 2016 om 00:07
Firecrest
11 juli 2016 om 10:40

Lid
Bram Rijksen schreef:

Volgens de beschrijving leek de vogel slechts groter dan een buizerd. Da's echter moeilijk vergelijken, zonder een andere vogel in de buurt... En bij een echte slangenarend die boven je hoofd zweeft zou je toch op z'n minst iets van een gebandeerde staart moeten zien, en egaal lichte vleugels ipv lichte vleugels die naar de uiteinden donkerder worden. En omdat oeverloper tijdens de vakantie al eerder slangenarenden had gezien vind ik het vreemd dat een slangenarend die boven hem zweeft niet als slangenarend herkend wordt.
En wat betreft het tweede beest: een slangenarend is allesbehalve egaal donkerbruin. Als je het lichte randje aan het eind van de staart kan zien (kenmerkend voor jonge buizerd), zou de kenmerkende bovenvleugeltekening van slangenarend toch ook opgevallen moeten zijn.
Kortom, beide beschrijvingen passen veel beter op buizerd dan op welke arend dan ook.
De tweede zou inderdaad prima een buizerd kunnen zijn, ik heb me daar niet aan gewaagd. Oeverloper zelf dacht nog even aan een dwergarend, daar heb ik verder geen ervaring mee dus kan ik weinig zinnigs over zeggen, misschien ken jij die soort wel.

De eerste kan misschien ook een buizerd zijn, het is echter mijn ervaring met de slangenarend dat die kleine details als staartbandering veel minder in het oog springen dan het contrast tussen zeer licht lijf en de donkere kop. Als ik bijvoorbeeld naar deze foto kijk:

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/86/Circaetus_gallicus_Punta_Carnero_4.jpg

Dan past die foto wel goed bij de omschrijving (ook omdat de staart hier gekanteld is zodat je de donkere bovenkant goed ziet), ook qua donkere vingertoppen trouwens. Maar een buizerd is inderdaad ook niet uit te sluiten op basis van de omschrijving.

Dit onderwerp is gesloten. Het is niet meer mogelijk een antwoord toe te voegen.
Pagina  
1
2