Start
 » 
Vogelherkenning
 » 
Blauwe kiekendief
Inloggen
Aanmelden
Zoeken
Start
Gebruiker Blauwe kiekendief
Bgroen
22 december 2014 om 11:22

Lid
ik dacht een blauwe kiekendief ?
Aangepast: 22 december 2014 om 11:23
Dit onderwerp is gesloten. Het is niet meer mogelijk een antwoord toe te voegen.
kyra
22 december 2014 om 13:22

Lid
baardstrepen doen me eerder denken aan boomvalk of slechtvalk?
foto is wel van redelijk ver natuurlijk dus...

tiempie
22 december 2014 om 23:28

Lid
Lijkt mij een slechtvalk

Bram Rijksen
23 december 2014 om 12:16

Lid
Of een lichte buizerd... Waarom niet gewoon in het veld gedetermineerd ipv achteraf obv zo'n zoekplaatje...?

Bgroen
23 december 2014 om 12:34

Lid

Of een lichte buizerd... Waarom niet gewoon in het veld gedetermineerd ipv achteraf obv zo'n zoekplaatje...?

Als het zo makkelijk was, dan zou er niets meer op vogelherkenning staan Bram !
Ik kwam er in het veld niet uit vandaar .

Groet Bert

Bram Rijksen
23 december 2014 om 13:09

Lid
Toch denk ik dat er in het veld veel meer gedetermineerd kan worden dan nu vaak het geval is. Het kost alleen wat meer tijd... Als je even gewacht zou hebben tot dit beest opgevlogen zou zijn, wist je meteen of het wel of geen blauwe kiekendief zou zijn geweest, toch?

Bgroen
23 december 2014 om 13:28

Lid
Toch denk ik dat er in het veld veel meer gedetermineerd kan worden dan nu vaak het geval is. Het kost alleen wat meer tijd... Als je even gewacht zou hebben tot dit beest opgevlogen zou zijn, wist je meteen of het wel of geen blauwe kiekendief zou zijn geweest, toch?

Misschien is dat idd waar, maar in dit geval had ik al ongeveer 45 min. staan wachten!
Als ik buiten ben wil ik zoveel mogelijk zien en heb dan te weinig geduld om uren te gaan zitten wachten, en gaat het daarom thuis proberen te determineren !

Groet Bert

Bram Rijksen
24 december 2014 om 12:15

Lid
Bgroen schreef:

Als ik buiten ben wil ik zoveel mogelijk zien en heb dan te weinig geduld om uren te gaan zitten wachten

Groet Bert

Ik begrijp de aanleiding voor deze manier van vogels kijken wel, maar snap er anderzijds niets van... Het vergaren van kennis over kenmerken en gedrag van vogels is toch juist een kwestie van veel geduld en soms lang wachten? Het zou mij veel meer voldoening geven als ik na lang wachten uiteindelijk toch in het veld vaststel om welke soort het gaat, dan een foto maken van iets dat met enige moeite nog als vogel te herkennen is, maar waarvan het er eigenlijk niet meer toe doet of daar nog iets van te maken valt. Want stel nou dat iemand hier concludeert dat op de foto soort x te zien is, wat heb jij daar dan aan? Dan weet je achteraf dat je -zonder dat je het wist- een x hebt gezien... Ik moet er niet aan denken dat ik een vogel fotografeer zonder mezelf de tijd te gunnen om deze in het veld te determineren, om dan later van iemand anders te horen dat ik een grijze wouw op de foto heb gezet. "Wat als ik er zelf iets meer tijd....."

karel
24 december 2014 om 20:14

Lid
Bram Rijksen schreef:

Bgroen schreef:

Als ik buiten ben wil ik zoveel mogelijk zien en heb dan te weinig geduld om uren te gaan zitten wachten

Groet Bert

Ik begrijp de aanleiding voor deze manier van vogels kijken wel, maar snap er anderzijds niets van... Het vergaren van kennis over kenmerken en gedrag van vogels is toch juist een kwestie van veel geduld en soms lang wachten? Het zou mij veel meer voldoening geven als ik na lang wachten uiteindelijk toch in het veld vaststel om welke soort het gaat, dan een foto maken van iets dat met enige moeite nog als vogel te herkennen is, maar waarvan het er eigenlijk niet meer toe doet of daar nog iets van te maken valt. Want stel nou dat iemand hier concludeert dat op de foto soort x te zien is, wat heb jij daar dan aan? Dan weet je achteraf dat je -zonder dat je het wist- een x hebt gezien... Ik moet er niet aan denken dat ik een vogel fotografeer zonder mezelf de tijd te gunnen om deze in het veld te determineren, om dan later van iemand anders te horen dat ik een grijze wouw op de foto heb gezet. "Wat als ik er zelf iets meer tijd....."

ik heb eerlijk gezegd deze aanleiding om zo vogels te bekijken nog nooit begrepen , ( wat natuurlijk niet wil zeggen dat iemand dat niet op zijn manier zou mogen doen ).
Bram geeft al aan dat je simpeler een vogel kunt determineren door wat geduld op te brengen ( en wederom is dan in mijn ogen 45 minuten een peuleschilletje ) .
ik heb het meerdere malen meegemaakt dat mensen met weinig geduld prachtige soorten of unieke waarnemingen / foto's gemist hebben door niet even te wachtten maar naar 20 minuten zeiden er zit hier niks .
en na 3 uur wachtten verscheen er ineens een 2e kalender jaar kwak ten tonele vlak voor ons die er dus wel degelijk de hele tijd al was .
door te blijven turen in mn eentje langs een rietkraag een bijzondere soort te zien gekregen en ook nog op de foto kunnen zetten na pakweg een uurtje of 3 wachtten en bidden of ie alsjeblieft niet weg wilde gaan ( juveniel klein waterhoen ) tjonge man wat was ik blij toen ( en de dag erna nog veel meer mensen ) .
lang verhaal dit maar het geeft je zoveel meer plezier als je na een tijd wachtten in het veld weet wat je voor je hebt en er dan nog een tijd van hebt kunnen genieten ook .
natuurlijk heb ik ook wel eens wat gemist , maar niet omdat ik geen geduld had maar simpelweg moest werken en de vogel daarna al gevlogen was of door ziekte ( wat me nu ook helaas weer parten speelt ) .
maar het staat natuurlijk een ieder vrij op zijn manier de natuur te benaderen ( maar het is soms zo jammer he ).
mvg karel.

Dit onderwerp is gesloten. Het is niet meer mogelijk een antwoord toe te voegen.