Start
 » 
Overig
 » 
Smienten in de stad
Inloggen
Aanmelden
Zoeken
Start
Gebruiker Smienten in de stad
Bas_vogels
3 maart 2013 om 17:14

Lid
Hallo iedereen,
Vandaag ging ik even een wandeling door het bos maken. Het was erg leuk, maar niets bijzonders gezien, wel een boomklever en grote bonte specht. Toen ik bij mijn huis in de buurt kwam liep ik langs een vijvertje, waar twee eenden inzaten. Ik dacht eerst wilde eenden, maar toen zag ik tot mijn verbazing dat het mannetje een rode kop had! Ik had daarna snel door dat het smienten waren, dus ik maakte een paar foto's. Ik liep snel naar huis toe om mijn vader te halen. Toen we er weer waren waren de smienten helaas weg...

Heeft iemand eerder smienten in een stad/dorp gezien?

Dit onderwerp is gesloten. Het is niet meer mogelijk een antwoord toe te voegen.
jorenbenja
3 maart 2013 om 17:27

Lid
Ik vind het nog steeds bijzonder als ik ze zie dus leuk dat je ze in je stad/dorp hebt zitten!
ik zie ook steeds vaker eenden in het park waarvan ik denk: dat hoort niet!
bijvoorbeeld een wintertaling paartje dat midden in het park zit, een dodaars in een klein haventje, en heel veel kuifeenden.

pia zz
3 maart 2013 om 17:49

Lid
Hier ook grote zaagbekken in een vijver, ook apart om te zien zo tussen allerlei soepeenden.

Bas_vogels
3 maart 2013 om 18:48

Lid
Kuifeenden zijn bij mij in de stad/dorp (twijfelgeval) heel normaal. Op een grote plas zie ik het hele jaar door kuifeenden, volgensmij broeden ze er ook. Ik zag ook een keer bij de vogelbescherming volgensmij een artikel dat steeds meer krakeenden in steden overwinteren, maar ik had nooit eerder smienten in een stad gezien.

karel
3 maart 2013 om 20:23

Lid
de smient is normaal een toch wel open water verblijver Bas , het is en zal waarschijnlijk wel zo blijven een vrij achterdochtig eendje .
die bij het geringste op de wieken gaat , dit in tegenstelling tot de kuifjes die wel wegzwemmen maar niet snel op zullen stijgen en bijna overal te vinden zijn in steden/dorpen.
maar net als dat je een enkel paartje wintertalingen op een vijvertje / slootje in de bebouwing kunt vinden zal dat ook wl gebeuren met de smienten neem ik aan.
wat de waarneming overigens niet minder leuk maakt natuurlijk.
mvg karel.

Dit onderwerp is gesloten. Het is niet meer mogelijk een antwoord toe te voegen.