Start
 » 
Overig
 » 
anwb-vogelgids
Inloggen
Aanmelden
Zoeken
Start
Gebruiker anwb-vogelgids
Nieboer
24 juni 2012 om 20:17

Lid
Ik weet niet of er verschillende ANWB-vogelgidsen zijn, de mijne is van 2003, 1ste druk. maar die vind ik bepaald niet compleet. hele mooie foto's dat wel. maar als je met meerde mensen staat te kijken van verschillende nationaliteiten is het erg handig dat de vogels ook benoemd worden, in het Frans, Duits en Engels.
Ja zeggen jullie dan, hier op de site kun je het vertalen, maar in het veld heb ik geen internet bij me. en hoef ik ook niet want dan ben ik vrij en wil ik niet gestoord worden, een mobieltje, ja maar hoog bejaard en alleen voor gebruik in noodgevallen om te telefoneren. en niemand weet mijn nummer.

maar van de week zocht ik naar de Latijnse en Franse naam van de Wielewaal. een redacteur van de Wegener kranten had een stuk geschreven over de Champagne streek in Frankrijk en in een natuur reservaat had hij, een gele vogel gezien en gehoord, volgens het bord zou het de l'oriot d'europe zijn geweest. helaas schreef hij de Nederlandse naam er niet bij, maar ik vermoede al dat hier de Wielewaal werd bedoelt, dus even opzoeken. in al mijn vogelboeken en op jullie site is de Franse naam gewoon Loriot zonder meer.
maar toen kwam ik er wel achter dat de Wielewaal helemaal niet in mijn ANWB broedvogelgids staat, terwijl het wel een vogel is die in Nederland broed.

Mijn meest gebruikte gids en voor mij de duidelijkste is mijn Vogelgids uit 1964, van R.T. Peterson, G. Mountfort en P.A.D. Hollum, vertaald en in het Nederlands bewerkt door Mr. J. Kist met voorwoord van Prof. Dr. G.J. van Oordt en uitgegeven door Elsevier.
hij heeft helaas wel wat gebreken, niet alle afbeeldingen zijn in kleur, maar er staan wel 550 soorten in met van de meeste ook de benamingen in het Engels, Duits en Frans, vooral ook handig als je naar de BBC zit te kijken en zo kijkender wijs de engelse vogelnamen leert kennen.

ik begrijp dus niet goed dat ik elke keer weer verwijzingen lees naar de ANWB vogelgids, of is die uitgebreid met de soorten die in de eerste uitgave ontbreken.
Ik keek nog even verder, ook de Houtduif ontbreekt. de Holenduif en de Trukse tortelduif staan er wel in, maar niet bij elkaar, velduil en Ransuil ontbreken ook.
Dus ik vind die gids erg incompleet en een gids neem je juist het veld mee in om gelijk op te kunnen zoeken wat je gezien hebt of ziet.
met vr. gr. Nieboer.

Dit onderwerp is gesloten. Het is niet meer mogelijk een antwoord toe te voegen.
karel
24 juni 2012 om 21:26

Lid
de anwb vogelgids die jij hebt is sterk verouderd dan nieboer.
ik heb de vierde geheel herziene uitgave 2010 , en daar staan de engelse benamingen wel in .
tevens ook de door jou genoemde vogels.
alleen in het frans niet .

Aangepast: 24 juni 2012 om 21:27
Nieboer
24 juni 2012 om 21:40

Lid
Dat is prettig om te lezen dat die gids een stuk verbeterd / uitgebreid is.
Een vogelgids hoef je normaal gesproken niet snel te vervangen omdat die niet echt verouderd, vogels blijven er over het algemeen hetzelfde uitzien.
En niet iedereen heeft de middelen om elke keer de nieuwste edities te kopen, wat meestal ook niet nodig is.

bedankt en met vr. gr. Nieboer.

rijksen20
24 juni 2012 om 22:17

Lid

Bas_vogels
25 juni 2012 om 15:22

Lid
Als je graag de vertalingen van de vogelnamen wil hebben raad ik je de volgende gids aan:
Vogels van Europa, Noord-Afrika en het Midden Oosten
Lars Jonson

Bij iedere vogel staat de Nederlandse, wetenschappelijke, Franse, Duitse en Engelse naam. Ik heb zelf die gids, maar ik heb wel een paar nadelen:
Hij is vrij oud, 1994, waardoor niet alle gegevens meer kloppen (er staat dat sommige vogels zeldzaam zijn in Nedereland, terwijl ze nu algemeen zijn ect.).
De tekenaar van het boek, Lars Jonson, komt uit Zweden, dus bij sommige soorten zijn er grote tekeningen van de Scandinavische ondersoort (goudvink, blauwborst), terwijl de West-Europese ondersoort (die dus in Nederland leeft) er maar klein of niet bij getekend staat.

Nieboer
25 juni 2012 om 16:09

Lid
dat is een goede tip die ik aan mijn (nederlandse) vriendin die in Zweden woont doorgeven, want wij discuseren wel eens over de juiste benamingen. aangezien ik dus wel een oude (1964) gids heb met benamingen in 5 talen, geeft ze mij de Zweedse en Latijnse naam en kan ik haar de Nederlandse naam terug mailen, een beetje omslachtig, maar het leuke is dat ik de Zweedse naam weer in mijn gids erbij kan schrijven.

met die oude gids van mij is het natuurlijk hetzelfde, wat betreft voorkomen. hier in west-Brabant zagen we vroeger nauwelijks blauwe Reigers, en nu zit er al weer jaren een Blauwe Reiger kolonie op Landgoed Boslust (GGZWNBVrederust), eigendom van het Brabants Landschap.
En laatst kwamen onze katten in paniek naar binnen en vroegen onze hulp om die enorme indringer te verjagen, die konden ze niet de baas en waren er bang van. Er zat namelijk een blauwe reiger naast ons mini-vijvertje (een ingegraven kist om tuinstoelkussen in te doen, deksel was lek, dus toen er een waterlelie in gezet) te koekoeloeren of er vis in zat, helaas/gelukkig niet. Buren verderop zullen nog minder blij zijn geweest met hun grote vijver met Koikarpers.
met vr. groet, Nieboer

Wil
25 juni 2012 om 16:39

Lid
"The multilingual birdsearch engine" is heel erg handig als je de naam van een vogel zoekt in een andere taal.
Deze site geeft een vogelnaam in 18 talen.
Te vinden op www.knutas.com/birdsearch/

frankw
25 juni 2012 om 16:41

Lid
En natuurlijk zijn er in de loop der jaren nieuwe inzichten ontstaan wbt determinatie van (gelijkende) soorten. Het beste voorbeeld daarvan is het verschil Glans-, Matkop. Het beste kenmerk om deze soorten uit elkaar te houden staat zover ik weet in geen een gids behalve de nieuwste anwb-gids.
En zo waren er vroeger ook soorten die inmiddels geen soort meer zijn en anders om.. Ik zou dus gewoon elke nieuwe editie van de ANWB-gids kopen zodra deze uitkomt. Een betere veldgids bestaat, vooralsnog, niet.

lennartv
25 juni 2012 om 17:19

Lid
In ieder geval niet in het Nederlands

Dit onderwerp is gesloten. Het is niet meer mogelijk een antwoord toe te voegen.