Start
 » 
Vogelherkenning
 » 
Tureluur of Bosruiter?
Inloggen
Aanmelden
Zoeken
Start
Gebruiker Tureluur of Bosruiter?
Arno Niem
10 augustus 2010 om 22:52

Lid
Aanvankelijk dacht ik in deze vogel in de Groene Jonker een Bosruiter te hebben gezien, maar... gezien de reacties op het Zwarte Ruiter-item hier op het forum is dit dan toch een jonge tureluur wellicht? Opvallend vond ik zijn gedrag: hij liep voortdurend met zijn staart te wippen, als een in de groei doorgeschoten kwikstaart.
Kenmerken die mij opvallen en verwarren: de oranje poten wijzen op een tureluur. De buik is nogal wit, wat weer niet klopt bij een tureluur, maar wel bij een juveniele bosruiter. Ook de strepen onder de vleugel lijken meer op de bosruiter te wijzen, terwijl de kleur van de bovendelen volgens mij weer meer op de tureluur passen.
Kortom: ik moet nog een beetje oefenen op de steltlopers, geloof ik...

Tureluur?

Dit onderwerp is gesloten. Het is niet meer mogelijk een antwoord toe te voegen.
Pagina  
1
2
Arno Niem
10 augustus 2010 om 22:59

Lid
Wat ik vergeet: dat wippen met de staart is volgens mijn info weer iets dat voornamelijk oeverlopers, witgatjes en bosruiters doen, wat hier dus op een bosruiter zou wijzen (witgat lijkt mij om diverse redenen uitgesloten, en een oeverloper al helemaal).
Op de bijgaande tweede foto zie je meteen hoe wit zijn gat is, en dit is een moment waarop hij met de staart wipt.

karel
11 augustus 2010 om 06:07

Lid
tureluur is het zeker niet , volgens mij al vanweg de pootkleur
en k meen een wenkbrauwstreep te zien wat op bosruiter zou duiden .
plus het gebrek aan wit zo te zien vergeleken met de witgat .
maar hou me te goede ik doe hier een poging om te kijken of het klopt wat ik zeg .
ik ben benieuwd (mooie foto trouwens )
groet karel

karel
11 augustus 2010 om 06:09

Lid
de pootkleur ziet er voor mij dus niet oranje uit op de foto

jonas
11 augustus 2010 om 10:00

Lid
Het is een bosruiter.
Zoals karel al zei de poten sluiten tureluur al uit: tureluur heeft oranje poten en deze gele.
Deze vogel heeft ook een doorlopende wenkbrauwstreep, wijst ook op bosruiter.
Witgat is ook zwarter dan bosruiter.
Witgat heeft eerder ook groenere poten dan bosruiter die gele poten heeft.

Groeten,
Jonas

els
11 augustus 2010 om 10:44

Lid
Oh wat leuk, nu weet ik welke vogels wij hier ook hebben. Ik noemde ze altijd oeverlopers maar vond het vreemd dat die hier op bij onze vijver waren. Maar ik zie nu duidelijk het verschil dankzij deze foto`s.

Frank van der Meer
11 augustus 2010 om 13:16

Lid
Het is inderdaad een Bosruiter (ad. zomerkleed), maar het klopt niet dat de pootkleur een Tureluur uit zou sluiten. Veel juveniele Tureluurs hebben ook gelige poten, hier zit nogal wat variatie in. Daarnaast kunnen ook juv. Tureluurs enige wenkbrauwstreep vertonen, terwijl die wenkbrauwstreep bij adulte Bosruiters in het voorjaar soms onopvallend of zo goed als afwezig is.

En Els, zou het niet kunnen dat de vogels bij jouw vijver toch Oeverlopers (of Witgatjes) zijn? Ik weet niet hoe groot die vijver is, maar normaal gesproken zijn Bosruiters niet zo van die tuin- en vijverbezoekers, terwijl Oeverlopers juist regelmatig te zien zijn bij kleine watertjes in steden, op vissteigers etc.

els
11 augustus 2010 om 23:47

Lid
Onze vijver is 60-70 x 25-30....zo`n 1700mtr2 deze vogeltjes zijn zo snel, dat ik er zelf nog geen foto van heb kunnen maken

Suzie
12 augustus 2010 om 00:19

Lid
Bij ons zit ook wel eens een bosruiter bij de vijver hoor.. (en die is niet eens zo groot)

Arno Niem
12 augustus 2010 om 16:25

Lid
En juist die snelheid is voor mij een reden extra om te denken aan oeverlopers. Die vliegen al op als je met je ogen knippert, en ze vliegen ook nog eens met hoge snelheid en zijn erg wendbaar.

op deze foto zie je een oeverloper.

els
13 augustus 2010 om 00:22

Lid
Gezien het meer wit, toch oeverlopertjes bij ons. We wonen niet echt in een straat. op 1.5 km links en rechts maar 9 woningen en de Dommel aan de achtertuin. In het gebied Hageven/Palateaux

Dit onderwerp is gesloten. Het is niet meer mogelijk een antwoord toe te voegen.
Pagina  
1
2