Start
 » 
Overig
 » 
dode pimpelmeesjongen
Inloggen
Aanmelden
Zoeken
Start
Gebruiker dode pimpelmeesjongen
ursula
14 juni 2006 om 12:09

Gast
Sinds 3jaar hebben wij een nestkastje in de tuin hangen, hij is van steen en hangt op het westen. Eigenlijk hangt hij er voor de sier maar een pimpelmezenechtpaar vond het kennelijk toch de moeite waard om er jongen in groot te brengen. Nu hebben wij de laatste 2 jaar gemerkt dat na het uitvliegen van een aantal jongen er een aantal dood in het nest achterblijven, Kennelijk waren ze wel aan het uitvliegen toe want ze zaten al helemaal in de veren.We hadden op dat moment niet echt slecht weer en het was ook niet heel heet. wel hebben we 2 jaar geleden een boom omgezaagd en hangt het nestkastje wat meer in de zon. Hebben jullie enig idee hoe dit kan en kan ik maar beter het nestkasje weghalen?

Dit onderwerp is gesloten. Het is niet meer mogelijk een antwoord toe te voegen.
Pagina  
1
2
Pieter
14 juni 2006 om 12:20

Lid
In een stenen nestkast kan het warmer worden dan in een normale nestkast, waardoor er soms jongen kunnen sterven. Aan de andere kant, broeden onder zwarte dakpannen lijkt me nog warmer. Er kunnen ook genoeg andere redenen zijn, te beperkt voedselaanbod bijvoorbeeld.

Het is jammer, maar geen ramp als niet alle jonge mezen het redden. Mezen zijn er op ingesteld dat veel jongen de eerste winter niet halen, ze leggen gewoon erg veel eieren, zodat er meestal wel een paar in leven blijven.

Rolf
14 juni 2006 om 12:20

Lid
Wij hebben hetzelfde een keer gehad met een pimpelmeesnestje op het balkon. De hele boel was al uitgevlogen, op - achteraf gezien - eentje na. Het gepiep van het jong was te horen en pa of moe kwam met regelmaat aanvliegen en vanaf de balkonrailing leek te zij roepen. Dit deed hij / zij telkens minder totdat pa en moe niet meer te zien waren. Na een paar dagen keek ik eens in het huisje en daar lag een dood jong. Opvallend was wel dat zijn pootje in de nestmaterie vast bleef zitten. Misschien zat hij vast? Anderzijds bleek ook in een vogelhuisje bij mijn broer twee dode koolmezen te liggen, nadat de rest er al uit was. Dus misschien is het de natuur die hard straft over de zwakkere onder de vogeltjes.
Jeanette, heb jij dit in jouw tuin en maak jij gebruikte huisjes 'schoon'?

Pieter
14 juni 2006 om 12:24

Lid
Ok, ik ben Jeanette niet, maar ik geageer toch even op het voorgaande bericht. Ik zelf maak in het najaar de nestkasten schoon, ze worden dan toch niet meer gebruikt om in te broeden en dit voorkomt dat oud nestmateriaal gaat rotten.

jeanette
14 juni 2006 om 13:43

Lid

jeanette
14 juni 2006 om 14:10

Lid

Rolf
14 juni 2006 om 15:25

Lid
Ongelooflijk Jeanette, je hebt je eigen avifauna gecreeerd! Wij komen niet verder dan een broedende pimpelmees zo nu en dan. Maar ja, wij wonen ook midden in de stad. Nou ja, we hebben we wel elk jaar een gierzwaluwenfamilie (en vleermuizen) onder ons dak nestelen en dat geeft toch ook een heel zomers gevoel (en een broedende zilvermeeuw op het dak).

jeanette
14 juni 2006 om 16:16

Lid

Rolf
14 juni 2006 om 17:16

Lid
Ja, ik had inderdaad gelezen over jouw tuin in Vogels (in een ander bericht op dit forum verwees je daar al eens naar). Heb je met al dat grut in je tuin nu ook wel eens bezoek van sperwers? Van de winter hoorde ik in een park in Warmond opeens wel heel veel gekwetter van een merel, waarna ik plotseling een sperwer een duikvlucht naar de merel (en bijna recht op mij af) zag maken. Prachtig gezicht (merel overleefde het voorval)

jeanette
14 juni 2006 om 17:56

Lid
Zeker1 in de winter komen ze hier regelmatig een hapje halen...vaak weet ik het omdat ik de veren vind, soms sta ik oog in oog , heel bijzonder.
Dat is een natuurlijke gang van zaken, hoezeer ik mijn vogeltjes ook liefheb. Heb ooit eens meegemaakt dat er net een turkse tortel was geslagen terwijl ik naar buiten liep. De duif wist te ontsnappen toen de sperwer van mij schrok. De duif herkende herkende ik de volgende dagen aan de grote ontstoken bult op zijn rug, op de plek waar hij was gepakt . Hij was hier dagelijks en ik kon het proces van herstel goed volgen. Hij knapte helemaal op, maar de sperwer had ik die bewuste dag dus ongewild zijn maaltijd verstoord....

bob
14 juni 2006 om 18:51

Lid
Is een turkse tortel niet een nogal grote prooi voor een sperwer, die misschien niet veel groter is.
Of was de tortel nog jong en klein ? (Geen idee hoe een jonge tortel eruit ziet)
Vogelvisie noemt zangvogels als belangrijkste prooi voor de sperwer.

Dit onderwerp is gesloten. Het is niet meer mogelijk een antwoord toe te voegen.
Pagina  
1
2