Start
 » 
Vogelherkenning
 » 
hoe herken ik de roofvogel
Inloggen
Aanmelden
Zoeken
Start
Gebruiker hoe herken ik de roofvogel
spekkie
8 november 2008 om 14:58

Lid
hoe zie ik nu wat een buizerd of een sperwer,cq havik is, kan het uit de boekjes niet halen

Dit onderwerp is gesloten. Het is niet meer mogelijk een antwoord toe te voegen.
Pagina  
1
2
Lientje
8 november 2008 om 15:09

Lid
Een buizerd heb je in heel veel verschillende patronen, van helemaal wit tot helemaal bruin, en alles er tussen in. De buizerd komt veel meer voor dan de sperwer en havik. De sperwer en havik hebben een zwart-wit gestreepte borst. De havik is een stuk groter dan de sperwer. Buizerds zie je ook vaak op paaltjes zitten op het platteland. Daar kun je ze ook een beetje aan herkennen.

De roofvogel op je foto is natuurlijk een buizerd.

jeanette
8 november 2008 om 17:21

Lid
Vogels leren onderscheiden kun je niet alleen uit boeken leren. Daarvoor moet jet het veld in, naar buiten , te beginnen in je leefomgeving. Ogen en oren wijd open en letten op hun gedragingen en geluid.
Een goed vogelboek is onmisbaar, net als een verrekijker. Ga met natuurorganisaties mee op stap die vogelexcursies houden, lees erover, en kijk naar foto's in allerlei stadia en houdingen op internet bijv. Je leert ze niet zomaar onderscheiden, daarvoor is veel ervaring nodig en kennis van gedrag, biotoop etc. nodig.
Met een goede vogelgids ( de ANWB vogelgids van Europa bijv.) kun je al heel ver komen. Daarin staan bijv. allerlei afbeeldingen van roofvogels in vlucht met de vleugelpatronen. Lijkt me een echte aanrader.
Ik zal er de site van o.a. de WRN (Werkgroep rooofvogels Nederland) bij doen; kun je ook lid van worden; krijg je regelmatig de Takkeling toegestuurd met heel veel informatie over roofvogels.
http://www.werkgroeproofvogels.nl/
http://www.roofvogelsweststellingwerf.nl/
http://www.roofvogels.org/soorten.htm

Peter van Wetter
9 november 2008 om 14:20

Lid
Hoi Spekkie,

Ik zal proberen om jouw vraag te beantwoorden. Om te beginnen; Buizerds heb je in allerlei kleurvarieteiten, van bijna wit tot heel donkerbruin, en alles ertussen in.

Waarom is dit dan geen Havik of Sperwer? De kleur alleen brengt je niet bij een oplossing; een jonge Havik heeft buine bovendelen, een volwassen blauwgrijze. Een jonge Sperwer heeft bruine bovendelen, een volwassen blauwgrijze en een volwassen mannetje heeft rode strepen op een lichte borst en buik. Over die kleuren kan nog veel en veel meer gezegd worden, maar daar zal ik je niet mee vermoeien:-). De sleutel van de oplossing zit in het postuur. Een Buizerd is een betrekkelijk plome roofvogel, met een relatief korte staart. Havik en Sperwer hebben, ook in zit, een veel langere staart dan Buizerd. Alleen al op basis van het postuur van de vogel op de foto, kan je Havik en Sperwer onmiddellijk uitsluiten.

spekkie
20 november 2008 om 00:10

Lid
bedankt, heb ondertussen de anwb gids aangeschaft. ,maar blijft als beginner puzzelen

mushanga
20 november 2008 om 08:28

Lid
ik heb bij vivara een dvd gekocht om roofvogels te kunnen herkennen. want ik heb ook problemen om deze vogels te herkennen.

fds
2 december 2009 om 11:33

Lid
csd

fds
2 december 2009 om 11:34

Lid
rfefvtrefak you

pia zz
2 december 2009 om 19:22

Lid
verder alles goed fds??

lennartv
2 december 2009 om 19:49

Lid
fds, als je geen fatsoenlijk commentaar kunt geven, hou je dan buiten dit forum.
Ik weet niet precies wat dit betekent: rfefvtrefak you, maar dat laatste herken ik wel als Fuck You, dit is geen normale taal en alleen onthoud je dus voortaan van dergelijk commentaar.

Arno Niem
2 december 2009 om 22:46

Lid
Misschien op het toetsenbord in slaap gevallen...... Of kwam de kat voorbij?

Dit onderwerp is gesloten. Het is niet meer mogelijk een antwoord toe te voegen.
Pagina  
1
2