Start
 » 
Overig
 » 
Vraag winterkoning
Inloggen
Aanmelden
Zoeken
Start
Gebruiker Vraag winterkoning
Oeverloper
24 juni 2016 om 10:38

Lid
Dag iedereen,
Ik ben aan het twijfelen wat ik moet doen met een nest van een winterkoning in het tuinhuisje.
Vorig jaar heeft die winterkoning daar ook een nest in gebouwd, maar omdat het in het tuinhuisje zo warm werd, zijn de jongen dood gegaan. Dit jaar heeft het winterkoninkje toch weer een nest in dezelfde plaats gebouwd, en ik wou het wegnemen, maar ik heb net gemerkt dat er al één eitje in zit.
Ik vind het niet leuk om een nest met een eitje te verwijderen, maar zou ik dit toch moeten doen om te voorkomen dat er weer een heel nest met jongen dood gaat? Er is een grote kans dat dit weer gaat gebeuren, vooral in juli als het zo warm is.
Ik zou het nest misschien in een nestkastje kunnen zetten, die aan de buitenkant van het tuinhuisje ophangt. Is er een kans dat ze het daar gaan vinden?
Alvast bedankt,
Oeverloper

Dit onderwerp is gesloten. Het is niet meer mogelijk een antwoord toe te voegen.
roeldegreeff
24 juni 2016 om 15:32

Lid
Beste Oeverloper,

'Helaas' is het volgens de wet verboden om in gebruik zijnde nesten te verstoren, vernielen of te beschadigen. Op eigen grond zal er in de praktijk niemand zijn die daar wat van zegt, maar in principe is het verboden. Mijn advies zou zijn om het te laten zitten en hopen op wat zachter (minder warm) weer. Winterkoninkjes bouwen overigens vaak wel meerdere nesten, dus als één nestje door het weer verloren gaat is dat geen groot probleem. Ik zou er straks in de winter voor zorgen dat het tuinhuisje niet meer toegankelijk is voor de winterkoning. Dan kunnen ze geen nest meer maken en gaat her in ieder geval door de hitte in je tuinhuisje niet meer verloren.

m.v.g.

Roel

Oeverloper
24 juni 2016 om 15:45

Lid
Okee, bedankt voor je advies Roel, ik zal het dus maar laten staan. Hopelijk wordt het niet te warm!

Dit onderwerp is gesloten. Het is niet meer mogelijk een antwoord toe te voegen.