Start
 » 
Overig
 » 
Scherp onderwerp, wazig achtergrond
Inloggen
Aanmelden
Zoeken
Start
Gebruiker Scherp onderwerp, wazig achtergrond
sammer
14 november 2013 om 17:13

Lid
Wie kent er een trukje om een wazig achtergrond te krijgen tijdens het fotograferen (ik heb een digitale camera).

Dit onderwerp is gesloten. Het is niet meer mogelijk een antwoord toe te voegen.
Arnold
14 november 2013 om 17:58

Lid
een groot diafragma gebruiken. En dan van zo kort mogelijke afstand fotograferen.

Koenuh87
14 november 2013 om 21:41

Lid
Dan zou in in de handmatige stand moeten zetten en dan het diafragma zo laag(in getal) moeten houden.

renevos
15 november 2013 om 00:22

Lid
Er zijn een aantal factoren die van invloed zijn bij het wazig maken van de achtergrond. In wezen heb je het over het instellen van de scherptediepte of te wel welk stukje van mijn foto wordt scherp weergegeven. De afstand tot je onderwerp, de afstand tussen het onderwerp en de achtergrond, je focuslengte en het diafragma zijn allemaal van invloed. In de praktijk van vogelfotografie is het instellen van het diafragma de beste/makkelijkste manier om een waziger achtergrond te krijgen. In theorie: hoe groter je diafragma, des te onscherper (= waziger) de achtergrond. Een groot diafragma wil zeggen een klein diafragmagetal! Een diafragma van F/4 is een groot diafragma en en F/16 een klein diafragma.

Voor een wazige achtergrond moet je dus werken met een groot diafragma bijv. F/6.3. Ik zet mijn camera meestal in de diafragmavoorkeuze stand en selecteer dan de gewenste diafragma. De camera kiest daarbij dan zelf een sluitertijd. Kijk maar eens hier op het forum naar de geplaatste foto's. Als je dan op het i-button klikt zie je de exif-waarden. Hier staat ook de gebruikte diafragma bij.

Op deze pagina wordt het allemaal duidelijk uitgelegd: http://www.digitalefotografietips.nl/fotosmaken/wazige-achtergrond/

Succes met fotograferen!

sammer
15 november 2013 om 12:19

Lid
Hartelijk dank voor al deze handige antwoorden

Mvg, sammer

Dit onderwerp is gesloten. Het is niet meer mogelijk een antwoord toe te voegen.