Lid
|
|
4 dagen terug hoorde ik hier rond 2 uur 's nachts toen ik nog wakker lag van de warmte duidelijk de roep van een kwartel. Het vreemde hier aan is dat doordat het geluid zich duidelijk aan snel tempo richting Noord verplaatste deze vogel dus duidelijk aan het vliegen was en volgens mij dus op trek was (zijn hier in de buurt ook geen geschikte biotopen voor kwartel). Maar ik kan mij precies moeilijk voorstellen dat trekkende kwartels in de vlucht liggen te zingen? Of doen ze dit geluid ook als trekroep? Ik kende het geluid van kwartel al voor ik deze 4-tal dagen geleden hoorde dus bij het horen van het geluid dacht ik ook meteen "kwartel" maar nadien ben ik beginnen twijfelen doordat ik niet weet en me moeilijk kan voorstellen dat ze dit ook al trekkend doen. Iemand die misschien ervaring heeft met trekroep van kwartel of die mij kan vertellen of dit geluid daadwerkelijk ook als trekroep wordt gedaan? ANWB-vogelgids en internet hebben mij jammer genoeg geen antwoord geboden.
|
|
|
|
Dit onderwerp is gesloten. Het is niet meer mogelijk een antwoord toe te voegen.
|
Lid
|
Dat kan inderdaad prima. Ik heb het zelf helaas nog nooit meegemaakt, maar ik ken genoeg anderen die 's nachts het 'kwik-me-dit' boven hun huis hoorden. Een vliegende kwartel kan dus ook dit geluid maken, het is dus goed mogelijk dat jij ook een kwartel hebt gehoord.
Voor een vergelijkbaar geval zie deze waarneming:
http://waarneming.nl/waarneming/view/54360612
|
|
|
|
Lid
|
lennartv
schreef:
Dat kan inderdaad prima. Ik heb het zelf helaas nog nooit meegemaakt, maar ik ken genoeg anderen die 's nachts het 'kwik-me-dit' boven hun huis hoorden. Een vliegende kwartel kan dus ook dit geluid maken, het is dus goed mogelijk dat jij ook een kwartel hebt gehoord.
Voor een vergelijkbaar geval zie deze waarneming:
http://waarneming.nl/waarneming/view/54360612
Haah hartelijk bedankt lennart! Dus toch "kwik-me ditten" tijdens de trek. Had tijdens het opzoeken naar trekroep van kwartel ook gevonden dat ze 's nachts trekken en zeer laag vliegen. Hiermee is het plaatje dus compleet, redelijk bijzondere waarneming voor mijn regio hier.
|
|
|
|
Dit onderwerp is gesloten. Het is niet meer mogelijk een antwoord toe te voegen.
|