Start
 » 
Opmerkingen
 » 
Krekelzanger
Inloggen
Aanmelden
Zoeken
Start
Gebruiker Krekelzanger
Fred
1 juli 2011 om 14:54

Lid
Ik mis de krekelzanger, is dat correct?

Groet

Fred

Dit onderwerp is gesloten. Het is niet meer mogelijk een antwoord toe te voegen.
pia zz
1 juli 2011 om 23:36

Lid
de krekelzanger komt naar mijn idee niet voor in Nederland, ben je in de war met de sprinkhaanzanger Fred???

Fred
2 juli 2011 om 14:24

Lid
Hoi Pia,

Gistermorgen heb ik als eerste waarnemer sinds 2010 de krekelzanger waargenomen en uitgebreid gefotogreerd en gefilmd, op mijn site staan enkele foto's en een filmpje.
Vanochtend ook nog enkele foto's gemaakt. zie: http://www.M3-Photo.nl
De krekelzanger is moet ik zeggen helaas ingevoerd in waarneming.nl en dutchbird alerts door anderen en dat zonder dat ze de vogel zelfs gezien hadden.
Ik heb op het forum van http://www.avifaunagroningen.nl een topic gestart met de vraag of het de krekelzanger is, via vele emails en telefoontjes was ik er van overtuigd dat het de krekelzanger is. De vele emails gingen er voornamelijk om over de vraag waar zit de vogel...
Doordat de vogel in een stuk beschermd gebied zit en ik in het veleden slechte ervaringen heb met de haakbek (nog geen 30 meter van mijn huis) wou ik het eigenlijk niet wereldkundig maken, maar helaas is dat toch gebeurd door anderen.

Maar de waarneming is bijzonder en erg leuk om de vogel tegen te komen in het gebied waar ik woon.
Vooral als ik in het paadje 3 fluiters zag vliegen en toen de vogel hoorde, in eerste instantie dacht ik sprinkhaanzanger... maar het geluid was te hard en te langdurig, later dacht ik snor maar de kleuren klopten niet, totdat ik de anwb gids de witte vlekken aan de onderkant van de staartveren zag en de egalere tint van de dekvleugels evenals de grijzig witte borst.

groet

Fred

Marco
3 juli 2011 om 21:34

Beheerder
Prachtige waarneming Fred. Jammer dat de locatie onbedoeld wereldkundig is geworden. Ik zet om precies dezelfde reden mijn waarnemingen ook zelden op het internet.

De krekelzanger staat overigens niet op vogelvisie.nl omdat krekelzangers maar zelden in Nederland gezien worden. Van de ongeveer 500 soorten die ooit in Nederland zijn gezien staat nog geen 60% op vogelvisie.nl. Toch durf ik te stellen dat minstens 99.99% van de vogels die in Nederland gezien worden tot soorten behoren die wel op de website staan. Ik heb wel plannen om het aantal soorten wat uit te breiden, maar dat zal niet in de nabije toekomst zijn.

karel
3 juli 2011 om 22:04

Lid
is zeker een prachtige waarneming zo n vogel proficiat .
en helaas zijn er genoeg idioten (andere benaming heb ik er even niet voor ) die de boel schijnen te moeten belazeren cq verzieken .
en dat voor zowel de mede vogelaars en wat veel erger is nog voor de vogel(s)

pia zz
3 juli 2011 om 23:22

Lid
super Fred, dat je deze vogel hebt waargenomen!!! ga zo even op jouw site kijken! het is echt heel bijzonder, want de krekelzanger is een hele speciale waarneming in ons landje....

rijksen20
4 juli 2011 om 09:53

Lid
Wat ik wel een beetje vreemd vind Fred: je stelt in eerste instantie een vraag, waar je het antwoord al op weet. De reden ervan wordt al snel duidelijk als je vol trots vertelt dat je als eerste waarnemer sinds 2010 een Krekelzanger hebt gevonden, en hier een link met foto's en een filmpje plaatst. Vervolgens klaag op dit forum over het feit dat de melding 'door anderen' wereldkundig is gemaakt..
Op het forum van avifauna van groningen had je dat echter zelf al gedaan door aan te geven dat je een zeer waarschijnlijk Krekelzanger hebt gevonden, door je foto's en filmpje te plaatsen en door het gebied te noemen!

Je kan discussieren of het wereldkundig maken van een zingende Krekelzanger enig effect heeft op de gesteldheid van de vogel, maar als je je werkelijk zorgen maakt over mogelijke verstoring, waarom houd je dan zo'n waarneming niet gewoon voor jezelf? En waarom ben je verontwaardigd als andere mensen ervoor zorgen dat meer vogelaars kunnen genieten van een zingende Krekelzanger? Om dit geval (schaarse maar jaarlijkse gast in de zomer) te vergelijken met de aanwezigheid van twee Haakbekken (the holy grale voor vogelend Nederland..) in hartje winter, buiten het broedseizoen en midden in de bebouwde kom vind ik ook weinig genuanceerd.

Vreemd dat het verder verspreiden van het nieuws dat bij Grongingen een Krekelzanger is gezien en gehoord hier wordt gekwalificeerd als een actie van 'idioten' die de boel 'belazeren en verzieken' ... Misschien eerst even de ware toedracht van een situatie achterhalen voordat je iets dergelijks roept Karel..?

Fred
4 juli 2011 om 12:55

Lid
Beste heer Rijksen, in eerste instantie had ik niet de exacte omgeving gemeld, maar globaal. Ik heb mijn lesje in ieder geval nu wel geleerd.
Ik ben er zelfs van beschuldigd dat ik de flora en fauna wet zou hebben overtreden door dat ik er te dichtbij zou hebben gezeten, maar met een 500 mm zowel foto's maken als filmen op een afstand van 15 tot 20 meter vanaf een pad noem ik geen wetten overtreden. Dat hebben anderen wel gedaan maar dat ter zijde.
De vogelaars die de vogel graag wouden waarnemen hebben hem inmiddels al gezien en dat gun ik ze ook, natuurlijk van harte zelfs.
Dat ik er een vraag over heb gesteld en het eigenlijk al wist... tsja dom van mij, dat geeft ik toe.
De vergelijking met de haakbekken die bij mij achter het huis in het park zijn waargenomen, geldt niet overigens voor het waarnemen van de vogel maar wat de mensen toen te destijds hebben aangericht in het park, grasveld vertrapt tot een modderpoel en nog meer van dat soort zaken en wat er tenslotte van de vogel is geworden ....

Maar ik ben nu blij dat de medevogelaars de vogel gezien/gehoord en gefotografeerd cq geluidsopnamen hebben gemaakt en zal niet meer zulke domme vragen stellen als ik het eigenlijk al wist.

groet

Fred

rijksen20
4 juli 2011 om 15:15

Lid
Je mist het punt Fred. Het ging me helemaal niet over het 'stellen van domme vragen'... Het ging er mij vooral om dat de je op dit forum de indruk hebt gewekt verbolgen te zijn over het feit dat informatie over aanwezigheid van een zeldzame vogel onbedoeld en buiten jou om toch de wereld in is geslingerd. Als degenen die hier 'verantwoordelijk' voor waren worden daarna worden neergezet als idioten die de boel zonodig moeten verzieken en belazeren wordt de waarheid me iets teveel geweld aangedaan...

karel
5 juli 2011 om 20:15

Lid
rijksen20 schreef:

Je mist het punt Fred. Het ging me helemaal niet over het 'stellen van domme vragen'... Het ging er mij vooral om dat de je op dit forum de indruk hebt gewekt verbolgen te zijn over het feit dat informatie over aanwezigheid van een zeldzame vogel onbedoeld en buiten jou om toch de wereld in is geslingerd. Als degenen die hier 'verantwoordelijk' voor waren worden daarna worden neergezet als idioten die de boel zonodig moeten verzieken en belazeren wordt de waarheid me iets teveel geweld aangedaan...

ik heb mijn opmerking niet geheel volledig cq anders geformuleerd dan eigenlijk zou moeten .
misschien voelen zich nu mensen die niet verantwoordelijk zijn voor schade aan flora/fauna om maar een vogel /zoogdier of iets anders te kieken zich beledigd nu.
wat in het geheel niet mijn bedoeling ervan was natuurlijk,mijn excuses hiervoor aan die mensen dan.
geen excuses voor de idioten die wel de boel vertrappen ,verstoren en verder voortvloeiende schade aan de natuur in al zijn facetten.
mijn opmerkingen waren algemeen bedoelt en niet op personen gericht die uitsluitend de krekelzanger wilden kieken.
ik zie regelmatig lieden die borden /seinen/waarschuwingen moeten menen te negeren en maar overal doorheen te moeten banjeren in de natuur om een foto te kunnen maken.
zich niet bekommerend om wat ze aan (kunnen) richten aan schade bvb nestverstoringen ,vogels die al een tijd aan het roepen (soms wekenlang) en even hun gebiedje vertrappen en ze wegjagen en zo kan ik nog wel even doorgaan.
.

met vriendelijke groet karel.

Dit onderwerp is gesloten. Het is niet meer mogelijk een antwoord toe te voegen.