Start
 » 
Vogelherkenning
 » 
Rode Wouw?
Inloggen
Aanmelden
Zoeken
Start
Gebruiker Rode Wouw?
Inge Maijer
19 maart 2011 om 09:33

Lid
Ik zag hoog in de lucht met m'n verrekijker een roofvogel rondcirkelen. Aan het geluid te horen dacht ik aan een buizerd. Maar het vreemde vond ik dat z'n staart "open" stond. Eerst had ik zoiets van, dat zal komen door 't "sturen" , maar die staart bleef constant "open". Later in m'n gids gekeken en kwam toen uit bij de rode wouw en werd die "open" staart gevorkt genoemd. Kan het een rode wouw geweest zijn?
Ben heel benieuwd naar jullie reacties.

Dit onderwerp is gesloten. Het is niet meer mogelijk een antwoord toe te voegen.
Marco
19 maart 2011 om 09:42

Beheerder
Een roofvogel met een gevorkte staart? Goede kans dat het inderdaad een (rode) wouw is geweest. Deze tijd van het jaar is ook de beste tijd van het jaar om rode wouwen te zien, voor zwarte wouwen is het nog wat te vroeg. De rode wouw heeft in de vlucht een goed herkenbare tekening. Zoek eens op internet naar een afbeelding en kijk of dit bekend voor komt.

Inge Maijer
19 maart 2011 om 10:05

Lid

Marco
19 maart 2011 om 12:53

Beheerder
Zowel rode als zwarte wouw zie je niet vaak in Nederland. Voor de zwarte wouw is de kans het grootst in april en mei, met uitlopers tot in augustus. De rode wouw kun je het hele jaar zien, maar de kans is het grootst in maart, april en oktober. In de plaatjes hieronder zie je de kans om in Nederland een rode wouw (links) en een zwarte wouw (rechts) te zien.
Aangepast: 19 maart 2011 om 13:16
rijksen20
19 maart 2011 om 21:23

Lid
Je hoort een Buizerd en ziet vervolgens een roofvogel waarvan de staart 'open' stond. Dan ligt het toch voor de hand om aan een Buizerd te denken met verkorte of missende staartpennen? Een bekend verschijnsle bij deze soort. Een Rode wouw is in vlucht een totaal andere soort dan Buizerd, met -niet onbelangrijk- een totaal ander geluid.

Dus om je vraag te beantwoorden: tuurlijk kan dat (zie o.a. waarneming.nl en ieder willekeurig vogelboekje). Vraag je mij of ik denk dat je een Rode wouw hebt gezien, dan is mijn antwoord: nee, denk het niet.

Inge Maijer
21 maart 2011 om 21:19

Lid
Hai Bram. Nooit geweten dat Buizerds verkorte of missende staartpennen had. Weer iets geleerd.
Maar die roep klonk toch anders, "lichter" zal ik maar zeggen, daarom trok hij ook zo m'n aandacht

karel
21 maart 2011 om 21:32

Lid
de wouw heeft meer weg van een kiekendief dan van een buizerd als je um op afstand ziet .
en naar mijn mening echt niet te verwarren met een buizerd .
dat je um evt. verwart met een man bruine kiek op afstand zeg ik nog dat zou kunnen .

Aernout
21 maart 2011 om 21:37

Lid
Rode wouw is inderdaad niet te verwarren met een buizerd.
Aangepast: 21 maart 2011 om 21:44
Dit onderwerp is gesloten. Het is niet meer mogelijk een antwoord toe te voegen.