Start
 » 
Vogelherkenning
 » 
Is dit een Witkopstaartmees?
Inloggen
Aanmelden
Zoeken
Start
Gebruiker Is dit een Witkopstaartmees?
Patricia Doornkamp
10 februari 2007 om 18:37

Lid
Ik heb laatst een foto gemaakt en ik dacht dat ik een Staartmees gefotografeerd had maar later bleek dat het een andere vogel was.
Ik denk zelf dat het een Witkopstaartmees is. Zou iemand mij kunnen vertellen of ik gelijk heb?

Dit onderwerp is gesloten. Het is niet meer mogelijk een antwoord toe te voegen.
jeanette
10 februari 2007 om 19:55

Lid

rijksen20
10 februari 2007 om 21:50

Lid

Patricia Doornkamp
10 februari 2007 om 22:02

Lid
Wat bedoel je met een witkoppige staartmees? Ik ken alleen de gewone staartmees en de Witkopstaartmees. Ik heb een ANWB Vogelgids van Europa en daar heb ik hem in zien staan. Ik heb helaas geen andere foto's van deze mees. Het was een onverwachte foto geworden. Ik dacht namelijk dat ik een gewone staartmees aan het fotograferen was, maar later zag ik op de foto de witte kop. Vandaar. Zijn er dan kenmerken voor de witkoppige staartmees?

Patricia Doornkamp
10 februari 2007 om 22:05

Lid
Ik heb nog een keer in mijn boek gekeken en daar staat bij de Witkopstaartmees de latijnse naam caudatus. Of heeft een vrouwtje soms een witte kop?

bram1
11 februari 2007 om 10:04

Gast
nee, man en vrouw hebben een 'gewone' kop. een witkoppige staartmees is een afwijkende staartmees met een witte kop. een staartmees met een witte kop hoeft dus geen witkopstaartmees te zijn maar het kan wel.

Marco
11 februari 2007 om 19:32

Beheerder
De vogel op de foto kan zoals rijksen20 al zegt een gewone staartmees (Aegithalos caudatus europaeus) zijn met een afwijkend verenkleed, of een witkopstaartmees (Aegithalos caudatus caudatus). Deze vogels behoren tot dezelfde soort, maar zijn verschillende ondersoorten. De witkopstaartmees komt met name voor in Noord en Oost Europa.

Dit onderwerp is gesloten. Het is niet meer mogelijk een antwoord toe te voegen.