Start
 » 
Vogelherkenning
 » 
Twee roofvogels - jacht/vlucht patronen
Inloggen
Aanmelden
Zoeken
Start
Gebruiker Twee roofvogels - jacht/vlucht patronen
Frandalf
2 september 2010 om 19:11

Lid
Ik heb vandaag de hele dag gewandeld in Meijendel (bij Den Haag). Schitterend gebied, en een aantal zangvogeltjes gezien die ik nog niet eerder had gezien.

Daarnaast heb ik twee foeragerende/jagende roofvogels gezien. Ik kon niet goed opmaken welke soorten, maar gezien roofvogels volgens mij best specifieke vlucht/jacht patronen hebben, kunnen we er misschien uit komen.

1) vrij kleine vogels, met een korte kop en lange smalle staart, en vrij smalle, 'spitse' vleugels. De vogel cirkelde rondom bomen, zweefde een stukje, deed weer wat slagen en liet zich soms, met de vleugels gehoekt, naar beneden vallen. Zelf dacht ik aan een boomvalk.
2) ik stond op een uitkijkpunt toen ik ineens de alarmroep van een merel hoorde. Het volgende moment schoot er een merel uit een boompje, gevolgd door een middelgrote roofvogel die duidelijk vanaf een ander laag punt (dus niet tijdens een (duik)vlucht) aan kwam. De merel dook een ander bosje in, ik hoorde wat gerommel toen de roofvogel erachter aan dook, waarna deze met lege klauwen op rustige wijze wegvloog. De roofvogel was (melk)chocolade bruin, met een iets lichtere kop met. De onderkant leek beduidend lichter, en gevlekt. Deze heb ik jammer genoeg niet kunnen zien omdat ik hoger stond dan de vogel. Zelf dacht ik aan een havik.

Dit onderwerp is gesloten. Het is niet meer mogelijk een antwoord toe te voegen.
Pagina  
1
2
karel
2 september 2010 om 22:12

Lid
en daarom blijf ik er ook bij dat het een boomvalk is geweest .
die bid niet en om te bidden heb je simpelweg draagvermogen nodig .
en dat mist de boomvalk net als de slechtvalk en nog wel meer valkensoorten.
en draagvermogen houdt in brede vleugels (de torenvalk kan ze wel intrekken om te duiken ).
en de boomvalk is echt een vogel die cirkelt en om bomen heen gaat is mijn ervaring en ook wisselend in hoogte vliegt door net als een buizerd te zweven in glijvlucht.

karel
2 september 2010 om 22:17

Lid
boomvalk

Suzie
2 september 2010 om 22:22

Lid
Torenvalk heeft ook niet echt brede vleugels hoor..

Frandalf
2 september 2010 om 22:24

Lid
Klopt, maar toch heb ik het idee dat ze iets meer 'ronding' hebben in de vleugels.

karel
2 september 2010 om 22:27

Lid
suzie kijk naar de foto op pagina 1 van de torenvalk en naar de boomvalk op pagina 2 .
dan zie je duidelijk het verschil en daarbij de torenvalk heeft nog afgeronde punten ook en de boomvalk niet .
de boomvalk is een zeer behendige vlieger en zeer snel vandaar zn vleugelvorm net als de slechtvalk .
de torenvalk mist, en een torenvalk is een open terrein jager .
maar goed is iemand een andere mening toegedaan ik vindt het prima

vriendeljke groet karel

Suzie
3 september 2010 om 13:56

Lid
Door die foto's kan je het verschil nauwelijks beoordelen. Die van de torenvalk is van schuin bovenaf genomen, terwijl die van de boomvalk recht van onder is genomen. Dat is niet echt vergelijkbaar..

karel
3 september 2010 om 19:29

Lid
dezelfde boomvalk nu uit dus haast dezelfde positie als de torenvalk.
en het verschil blijft hetzelfde toch ?.
maar vindt jij dat het een torenvalk is maakt mij niet uit even goede vrienden .
met vriendelijke groet karel

Frandalf
9 september 2010 om 11:21

Lid
Om hier nog even op terug te komen...

Boomvalk
http://waarneming.nl/fotonew/8/1548398.jpg

Torenvalk
http://waarneming.nl/fotonew/0/1548480.jpg

Het is volgens mij vrij duidelijk dat waar bij de torenvalk de achterkant van de vleugens naar voren loopt als het ware, het bij de boomvalk juist de voorkant is die naar achteren afloopt.Tuurlijk wijkt die houding wel eens af, maar de torenvalk lijkt over het algemeen 'vollere' vleugels te hebben.

Dit onderwerp is gesloten. Het is niet meer mogelijk een antwoord toe te voegen.
Pagina  
1
2