Start
 » 
Vogelherkenning
 » 
Twee roofvogels - jacht/vlucht patronen
Inloggen
Aanmelden
Zoeken
Start
Gebruiker Twee roofvogels - jacht/vlucht patronen
Frandalf
2 september 2010 om 19:11

Lid
Ik heb vandaag de hele dag gewandeld in Meijendel (bij Den Haag). Schitterend gebied, en een aantal zangvogeltjes gezien die ik nog niet eerder had gezien.

Daarnaast heb ik twee foeragerende/jagende roofvogels gezien. Ik kon niet goed opmaken welke soorten, maar gezien roofvogels volgens mij best specifieke vlucht/jacht patronen hebben, kunnen we er misschien uit komen.

1) vrij kleine vogels, met een korte kop en lange smalle staart, en vrij smalle, 'spitse' vleugels. De vogel cirkelde rondom bomen, zweefde een stukje, deed weer wat slagen en liet zich soms, met de vleugels gehoekt, naar beneden vallen. Zelf dacht ik aan een boomvalk.
2) ik stond op een uitkijkpunt toen ik ineens de alarmroep van een merel hoorde. Het volgende moment schoot er een merel uit een boompje, gevolgd door een middelgrote roofvogel die duidelijk vanaf een ander laag punt (dus niet tijdens een (duik)vlucht) aan kwam. De merel dook een ander bosje in, ik hoorde wat gerommel toen de roofvogel erachter aan dook, waarna deze met lege klauwen op rustige wijze wegvloog. De roofvogel was (melk)chocolade bruin, met een iets lichtere kop met. De onderkant leek beduidend lichter, en gevlekt. Deze heb ik jammer genoeg niet kunnen zien omdat ik hoger stond dan de vogel. Zelf dacht ik aan een havik.

Dit onderwerp is gesloten. Het is niet meer mogelijk een antwoord toe te voegen.
Pagina  
1
2
karel
2 september 2010 om 19:23

Lid
de eerste 2 zijn zeer waarschijnlijk boomvalken ja

karel
2 september 2010 om 19:24

Lid
de 2e die je noemt denk ik meer aan een sperwer

karel
2 september 2010 om 19:26

Lid
maar de chocolade kleur met lichtere kop doet denken aan een kiekendief /bruine.
dus wacht ik liever op de echte kenners met zeker zeggen

Frandalf
2 september 2010 om 19:35

Lid
Hey Karel, bedankt voor je reactie. De bruine kiekendief had ik niet aan gedacht. Twijfelde zelf tussen havik en inderdaad de sperwer. Hopelijk kan iemand anders nog een extra analyse geven! :)

pia zz
2 september 2010 om 19:43

Lid
net wat Karel zegt, lijkt me dan ook een bruine kiekenvrouw, buizerds vliegen vaak rondjes boven terreinen met het bekende ieuww ieuww geluid er vaak bij, de kiek zweeft meer over het land, vaak laag, maar niet altijd.
hierbij foto van vrouw-bruinekiek

rijksen20
2 september 2010 om 20:12

Lid
Bruine kiekendieven kenmerken zich door in een 'schommelende' vlucht, laag boven akkers en weilanden te vliegen, op zoek naar kleine knaagdieren en onvoorzichtige eenden/steltlopertjes. Die zal je niet zo snel in de duinen achter een merel aanjakkeren. De beschrijving past helemaal bij een jagende Sperwer die zijn prooi laag boven de grond probeert te verrassen en 'm dan nog hooguit eventjes door het struweel volgt, maar al snel afhaakt als hij merkt dat de verrassingsaanval geen effect heeft gehad..
De eerste beschrijving past ook goed op Torenvalk overigens..

Frandalf
2 september 2010 om 20:18

Lid
Rijksen20, bedankt voor je reactie.
Ik kon de valk ruim een minuut volgen terwijl de vogel rond de bomen slingerde, dook en zweefde, maar jammergenoeg allemaal tegen het licht in. Het was wel bewolkt, dus ik kon het silhouet uitstekend zien. De kleuren vielen echter weg :(

karel
2 september 2010 om 20:26

Lid
van daar mijn eerste ingeving dat het een sperwer is waarschijnlijk rijksen, de tweede vogel
maar de eerste blijf ik toch bij boomvalk eerlijk gezegd (eigen ervaring van vliegbeeld meerdere malen ).
dat rond de bomen en tegen het licht in .
maar

Frandalf
2 september 2010 om 21:42

Lid
Wat betreft de torenvalk...zijn die vleugels niet minder smal dan van de boomvalk? De vleugels van deze roofvogel vielen me juist op omdat ze zo smal waren, anders dan de torenvalken die ik gezien heb.

karel
2 september 2010 om 22:04

Lid
torenvalk

Dit onderwerp is gesloten. Het is niet meer mogelijk een antwoord toe te voegen.
Pagina  
1
2