Lid
|
|
Dit onderwerp is gesloten. Het is niet meer mogelijk een antwoord toe te voegen.
|
Lid
|
Dank voor het delen van je ervaring daarin.
Uiteraard ben ik een voorstander van het feit dat je alle nesten met rust moet laten. 95 procent van de bvogels zullen in veel gevallen niet meer terug keren naar het nest als het tijdens het broeden is verstoort en zeker alsa men dan ook nog eens de eitje of de jongen in de hand neemt om te bekijken hoe een en ander er uit ziet.
Soms is het echter welk een noodzaak om een nest te storen en dan in het geval van bedreigde soorten die, in verband met onderzoeken, geringd moeten worden. Op zich ben ik tegen het ringen van de vogels, maar op deze wijze leert men toch weer een heleboel nieuwe dingen van een betreffende vogel.
In mijn tuin heb ik tal van kastjes met daarin dit jaar een groot aantal broeder paren zoals kool- en pimpelmees, mussen in de heg en onder de goot in kastjes, maar ook merels die bij mij de wormen en andere grond insecten uit de tuin halen. Alle nestkasten worden met rust gelaten, hoe nieuwsgierig ik soms ook ben, tot ergens in augustus. Dan maak ik alle kastjes schoon met een biologisch middel om ook eventuele insecten te weren.
Dat ik hierdoor ieder jaar, nu al rond een jaar of 20, een groot geboortecijfer aan vogels heb, zal daar de vrucht van zijn.
|
|
|
|
Lid
|
Ik ben uiteraard ook tegen het onnodig verstoren van nesten, maar dat 95 procent van de vogels in veel gevallen niet meer terug keren naar het nest als het tijdens het broeden is verstoort en zeker als men dan ook nog eens de eieren of de jongen in de hand neemt is gelukkig niet waar, dan zou je beter kunnen stoppen met ringen en nestonderzoek. Een ander bijkomend probleem met nestfotografie is dat je andere mensen er ook toe aan zet om nesten te gaan fotograferen, wat de nodige verstoring met zich mee kan brengen.
|
|
|
|
Dit onderwerp is gesloten. Het is niet meer mogelijk een antwoord toe te voegen.
|