Start
 » 
Overig
 » 
Halsbandparkiet in de tuin
Inloggen
Aanmelden
Zoeken
Start
Gebruiker Halsbandparkiet in de tuin
Nirina
8 mei 2010 om 16:21

Lid

Dit onderwerp is gesloten. Het is niet meer mogelijk een antwoord toe te voegen.
karel
15 mei 2010 om 17:07

Lid
kan goed dat ie ontsnapt is
maar kan evengoed dat ie uit een gebied verhuisd is waar er meer zitten
ze verspreiden zich namelijk in rap tempo en worden echt een probleem vogel
helaas want het zijn mooie vogels om te zien maar vrij schadelijk
dit stel heb ik zelf geknipt in ons park in amsterdam

karel
15 mei 2010 om 17:40

Lid
-

channa
16 mei 2010 om 11:34

Lid
Waarom zijn ze schadelijk?

Glander
17 mei 2010 om 00:44

Lid
Als je de Halsbandparkiet niet kent, is ieder negatief bericht er 1 die de afweer van de halsbandparkiet bij mensen opwekken zal.

Ik ben kweker van halsbandparkieten en ik kan in geen velden of wegen een gevaar vinden voor de natuur in Nederland. Het enige nadeel is dat er in een aantal grote steden een sport is gemaakt om halsband jongen die niet verkocht werden in de vrije natuur los te laten, lees hier gewoon het nabij gelegen park.

Dat dit op den duur een overlast is, zal ik zeker beamen, zeker als je weet dat ieder halsband paar per jaar meerdere nesten heeft. Uitbreiding blijft dan ook een natuurlijk verloop hebben.

Aan die uitbreiding kan weinig worden gedaan, want de halsbandparkiet zal niet gauw door een kat te grazen worden genomen. De vogel heeft daardoor dan ook niets of nauwelijks iets te duchten van een agressor die de stand van de soort op een natuurlijke wijze op een normaal en acceptabel aantal houdt. In de grote steden is het dan een instantie die wat aan de aantallen zal moeten doen.

Dat betekent niet dat men de vogel moet afmaken, maar vangen en uitzetten op plaatsen waar dat mogelijk is, zoals vrij grote bos percelen. Zolang de gemeenten en provincies dat niet inzien, zal de halsbandparkiet altijd een "overlast vogel blijven".

Glander
17 mei 2010 om 00:47

Lid
Ter informatie:

Halsbandparkieten, althans de jongen, hebben in beginsel geen band om de keel.

Bovenstaande foto is dan ook geen weergave van een halsbandparkiet, maar van Bergparkieten

Glander
17 mei 2010 om 01:08

Lid
De laatste regel is in het vorige bericht niet geplaatst. De volledige regel had moeten zijn:

Ter informatie:

Halsbandparkieten, althans de jongen, hebben in beginsel geen band om de keel.

Bovenstaande foto is dan ook geen weergave van een halsbandparkiet, maar van Bergparkieten, danwel een kruising van halsband en berg.
De echte weergave van de halsband is zoals die wordt aangegeven in deze website, zoals toegevoegd.

channa
17 mei 2010 om 12:00

Lid
Dank voor de informatie.
Jammer dat er enerzijds altijd zoveel moeite wordt gedaan om bepaalde soorten te behouden en anderzijds bepaalde soorten als overlast wordt gezien en bestreden. Dit geldt in het algemeen voor dieren. Het doet me altijd pijn als er weer jacht gemaakt wordt op welk dier dan ook. Vangen en elders uitzetten idd beste optie, maar kost tijd en geld. Blijkbaar is het de mens die bepaald of en waar en hoeveel een bepaald dier aanwezig mag of moet zijn. Rare wereld.

Dit onderwerp is gesloten. Het is niet meer mogelijk een antwoord toe te voegen.