Start
 » 
Overig
 » 
rode lijst vogels melden bij waarneming?
Inloggen
Aanmelden
Zoeken
Start
Gebruiker rode lijst vogels melden bij waarneming?
channa
1 mei 2010 om 17:38

Lid
Ik lees af en toe dat het advies wordt gegeven bepaalde vogels te melden bij waarneming.
Nu staat de Grutto ook op de rode lijst....en vroeg me af of ik het moet melden als ik deze gezien heb. Heb zelf het idee dat deze nog best her en der voorkomt, maar is dus wel een bedreigd soort.
Oftewel, mijn vraag is of je het moet melden bij waarneming als je een vogel ziet die op de rode lijst voorkomt?
Gister eentje op de foto kunnen nemen in een weiland, mijn 1e grutto op de foto, blij mee.

Dit onderwerp is gesloten. Het is niet meer mogelijk een antwoord toe te voegen.
pia zz
1 mei 2010 om 17:50

Lid
Je kunt hem altijd melden bij waarneming.nl Heb vorige week ook verschillende grutto's gezien bij het Lauwersmeer, de broedparen nemen sterk af door het maaien van het land en de landbouw, denk dat daarom de grutto op de rode lijst komt, helaas.....

channa
1 mei 2010 om 20:50

Lid
Dank voor je antwoord. Idd bedreigd door maaien/landbouw/akkers etc. Ik zal het melden, ook al was het er maar eentje. Voor het idee...

channa
1 mei 2010 om 22:03

Lid
Hm, ook al staat ie op de rode lijst.... het wordt bij waarneming aangegeven als (vrij) algemeen. Ach, zoals ik al zei, gaat om het idee...
Staan trouwens veel ' echte algemene' vogels bij waarneming gemeld. In die zin heeft het niet veel effect als speciale melding-site. Al kun je natuurlijk zoeken op zeldzaam, maar al die meldingen van elke soort vogel is beetje onzin en jammer. Is mijn mening...
heb trouwens ook op de Groningse avifauna site gemeld. Dan maar meteen goed doen he haha.

kaas
3 mei 2010 om 12:51

Lid

kaas
3 mei 2010 om 12:55

Lid
De grutto valt onder de categorie gevoelig (de laatste categorie van de rode lijst). Dit houd in dat hij sterk tot zeer sterk is afgenomen maar nog algemeen aanwezig is.
, zoals pia zz al dacht.

Dit onderwerp is gesloten. Het is niet meer mogelijk een antwoord toe te voegen.