Start
 » 
Vogelherkenning
 » 
kleine zilverreiger of lepelaar?
Inloggen
Aanmelden
Zoeken
Start
Gebruiker kleine zilverreiger of lepelaar?
channa
20 april 2010 om 10:31

Lid
Sorry, geen foto.
Nog steeds spijt dat ik niet gestopt ben om foto te maken, maar in de auto dringt het niet zo snel door en stap je ook niet op de rem.
Ik reed Winsum (gr) uit richting Onderdendam. In weiland langs slootkant zat een prachtige witte vogel, met snavel tussen zijn veren te friemelen. Ik heb de snavel niet echt goed kunnen zien en vandaar mijn vraag (anders zou het verschil reiger+ lepelaar mij duidelijk zijn).
Had verentooi/manen op zijn achterhoofd, daarom kom ik op de kleine zilverreiger of lepelaar. Moeilijk qua grootte in te schatten omdat ik voorbij reed en slecht ben in schatten van dat soort dingen. Ik zag wat kleurverschil op de borst. Als herkenning had ik nl mooie verentooi en kleur op borst (weet niet meer of het grijs of geel was). Lijkt mij toch eerder een kleine zilverreiger dan lepelaar. Weet iemand of deze reiger ook beetje kleur op de borst/onder keel kan hebben? En welke van de twee is het meest voor de hand liggend in die omgeving?

Dit onderwerp is gesloten. Het is niet meer mogelijk een antwoord toe te voegen.
channa
20 april 2010 om 10:36

Lid
Nog eens goed het verschil bekeken en een lepelaar zou toch wel duidelijk zijn met zo'n joekel van een snavel lijkt mij. Toch een heel andere vogel. Ik ga voor de kleine zilverreiger (grote lijkt hij niet op). Vanwege die mooie verentooi. Dat staat me het meest in het geheugen.
Er staat echter niets bij over een evt kleurverschil onder hals/borst.... Misschien was hij daar gewoon wat vies?
Iemand een wijs woord hierover te zeggen? En of het qua omgeving kan kloppen?

Gilmo
20 april 2010 om 11:34

Lid
De gele vlek op de borst wijst op de lepelaar. De kleine zilverreiger is helemaal wit, bovendien komt hij maar weinig voor in Nederland, terwijl de lepelaar vrij algemeen is.

roeldegreeff
21 april 2010 om 23:32

Lid
De kleine zilverreiger is ook veel te klein om hem te vergelijken met een lepelaar. Dan kon de vragensteller eerder de Grote zilverreiger hebben gezien. Maar aangezien die ook wit is moet het idd wel de lepelaar zijn geweest

channa
22 april 2010 om 19:53

Lid
Dank voor de antwoorden.
Moet zeggen dat ik nog steeds onder de indruk ben van die waarneming. Prachtige vogel.
Als het een lepelaar was, wat meest voor de hand liggend is, vind ik het nog steeds heel speciaal (ook al komt deze vaker voor). Mijn 1e lepelaar, wauw!

Dit onderwerp is gesloten. Het is niet meer mogelijk een antwoord toe te voegen.