Start
 » 
Vogelherkenning
 » 
Welke vogel
Inloggen
Aanmelden
Zoeken
Start
Gebruiker Welke vogel
Frank
1 oktober 2006 om 23:07

Lid
Vorige bericht op het verkeerde forum.........foutje!
Nu op de goede plek:

Onlangs liep ik op Golfbaan Hitland, Nieuwerkerk a/d IJssel.
Op een naastgelegen weiland graasden enkele 'schotse hooglanders' van die langharige lobbessen.
Op een van de runderen was een vogel druk rond de kop bezig vliegjes etc. vanaf de pels en vanuit de lucht te vangen.
De vogel, 25 cm? leek een specht-achtige maar was bruinig gevlekt.
In mijn boeken niet te vinden, weet misschien iemand wat het geweest kan zijn?

Dit onderwerp is gesloten. Het is niet meer mogelijk een antwoord toe te voegen.
rijksen20
2 oktober 2006 om 00:08

Lid
beschrijving van het kleed en het gedrag wijzen direkt in de richting van een Spreeuw.

jeanette
2 oktober 2006 om 09:14

Lid
jonge spreeuw??

Frank
2 oktober 2006 om 22:13

Lid
Nee, ik ben zeker geen vogeldeskundige, maar ik weet toch wel iets van vogels: een spreeuw was het zeker niet! Een stuk groter zeker, en een echt veel lichtere kleur. Als we de plaatjes hiernaast bekijken....zo gekleurd als de draaihals, maar die lijkt me weer kleiner. Qua vorm....zie plaatje van de groene specht: zelfde lange lijf, snavel bijna hetzelfde........

Eddie Dean
2 oktober 2006 om 22:38

Lid
Wat dacht je van een notenkraker?

Marco
2 oktober 2006 om 23:23

Beheerder
Hoewel het uiterlijk van de notenkraker wel aardig overeen komt met de omschrijving, geldt dit niet voor het gedrag. De notenkraker is een schuwe bosbewoner die leeft van noten en zaden. Ook is de notenkraker duidelijker groter dan de spreeuw. Het gedrag is wel typisch voor een spreeuw. Bedenk dat een spreeuw in het winterkleed er anders uitziet dan een spreeuw in het zomerkleed. De snavel is zwart en het verenkleed is bedekt met witte spikkels. Door de lichte zomen langs de veren lijkt de vogel nu bovendien minder donker.

Dit onderwerp is gesloten. Het is niet meer mogelijk een antwoord toe te voegen.