Start
 » 
Vogelherkenning
 » 
Donker vogeltje
Inloggen
Aanmelden
Zoeken
Start
Gebruiker Donker vogeltje
Joachim
14 februari 2010 om 17:01

Lid
Hallo,

Wie heeft een idee?

Vanmiddag gezien:

Uiterlijk: kleiner dan een vink maar minder slank, gedrongener. Van afstand zeer donkere (zwart-bruine) indruk maar met ietwat lichtere buik, meer donkerrood-bruin-rood. Met name de rug en kop zeer donker. Pas toen ik de verrekijker pakte zag ik op de rug een streepjespatroon (bruine strepen afgewisseld met zwarte) dat doorliep tot onderrug. Donker oog evenals donkere pootjes.

Gedrag: zat veelal op laag struikgewas/stengels van uitgebloeide planten maar telkens in de top daarvan. Vloog laag over de grond om in de top van een volgend struikje/stengel te gaan zitten. Geen geluid gehoord. Kwam af en toe op de grond zitten. Een keer op bevroren sloot zien lopen met iets van (waarschijnlijk) voedsel in de snavel. Zeer in het oog springend: de staartpennen werden vanuit 'basis'-positie (recht naar achteren gestoken) in ritmisch tempo uitgevouwen tot waaier-vorm en vervolgens weer geheel recht naar achteren gestoken. Dit herhaalde de vogel velen malen, snel achter elkaar.

Biotoop: Waverhoek, grenzend aan natuurgebied Botshol, Vinkeveenseplassen, Utrecht: teruggegeven aan de natuur en gedeeltelijk ondergelopen polder met riet en max. meter hoge moeras-vegetatie. Bevroren plasjes en slootjes. Licht besneeuwd.

Ik heb zelf wel een idee maar het is misschien beter om eventuele gedachten niet 'in te kleuren bij voorbaat'. Bovendien twijfel ik...

Dank!

Dit onderwerp is gesloten. Het is niet meer mogelijk een antwoord toe te voegen.
Pagina  
1
2
Frank van der Meer
14 februari 2010 om 17:07

Lid
Misschien een Roodborsttapuit? Je beschrijving zou wel eens op die soort kunnen passen. Die is bovendien 's winters wel eens te zien in Waverhoek, bijv. op de vegetatie bij de parkeerplaats, en zo ook deze winter.

MattieHoogie
14 februari 2010 om 17:07

Lid
Doet me denken aan een heggenmus

Arno Niem
14 februari 2010 om 18:24

Lid
Ik dacht ook meteen aan heggemus, maar winterkoning zou ook een optie kunnen zijn, al vind ik die niet echt donker.

Joachim
14 februari 2010 om 20:14

Lid
Dag,

Dank voor de reacties tot zover! Ondanks dat ik (nog) geen doorgewinterde vogelaar ben, weet ik wel zeker dat het geen heggenmus was, deze zou ik herkend hebben. Dacht zelf ook roodborsttapuit maar de erg donkere uitstraling + het ontbreken van witte wang vlek + niet heel duidelijk rode borst (wellicht niet goed gezien/bewolkt weer?) en dat deze weinig in deze periode zo noordelijk voorkomt (als ik de vogelgidsen mag geloven tenminste) doen mij twijfelen.

Misschien vrouwtje roodborsttapuit? Deze heeft in ieder geval weinig tot geen witte wangvlek. Blijf dan wel zitten met een in mijn ogen erg donkere borst voor een roodborsttapuit.

Suzie
15 februari 2010 om 17:00

Lid
En heel misschien een keep?

Joachim
15 februari 2010 om 18:38

Lid
Nee, ook die zou ik herkend hebben. Wel bedankt voor het meedenken, Suzie! Heeft een van de anderen op het forum misschien nog een idee of past alleen de roodborsttapuit op/in de omschrijving? Herkent misschien iemand het gedrag met de staart of is dat iets dat meerdere vogelsoorten doen?

Dank!

marcdejager
15 februari 2010 om 20:29

Lid
heb je de gorzen ook goed bekeken?
ijsgors,op waarneming.nl enkele malen doorgegeven,rietgors, bosgors...

Joachim
15 februari 2010 om 20:49

Lid
Was inderdaad een optie. 'Mijn' vogel was alleen kleiner en de kegelvormige/driehoekige snavel van de gorzen ontbrak: hij/zij had een ietwat langere, meer puntige, langwerpige snavel, die zwart was.

marcdejager
15 februari 2010 om 20:59

Lid
misschien een juveniele blauwborst/roodborst?

Arno Niem
16 februari 2010 om 00:43

Lid
Kijk eens bij de boomkruiper.

Dit onderwerp is gesloten. Het is niet meer mogelijk een antwoord toe te voegen.
Pagina  
1
2