Start
 » 
Overig
 » 
Bruine Kiekendief
Inloggen
Aanmelden
Zoeken
Start
Gebruiker Bruine Kiekendief
Patricia Doornkamp
11 augustus 2006 om 21:39

Lid
Laatst ben ik in de buurt geweest van Ameide en ik heb daar waarschijnlijk een Bruine Kiekendief gezien.
Nu wil ik graag weten of een Bruine Kiekendief ook bid. De Buizerd doet dat wel. Ik heb een dvd over roofvogels, maar als ik bij de Bruine Kiekendief kijk dan bid de vogel niet. De kleuren komen wel overeen met een Bruine Kiekendief. Had witte wangen. Als iemand mij kan vertellen of ik de Bruine Kiekendief heb gezien of misschien een andere roofvogel vertel het me gerust.
Dank je wel.

Dit onderwerp is gesloten. Het is niet meer mogelijk een antwoord toe te voegen.
Marco
11 augustus 2006 om 23:18

Beheerder
De bruine kiekendief heeft (net als andere kiekendieven) een typische manier van jagen: een langzame, lage vlucht met langzame vleugelslagen, steed afgewisseld met een glijvlucht waarbij de vleugels in een V-vorm gehouden worden. Vergis je niet met de buizerd, de kleuren van deze vogel zijn zeer variabel, van bijna wit tot donker bruin.

Rolf
12 augustus 2006 om 17:28

Lid
Een torenvalk is een vogel waarvan bidden typisch gedrag is. Maar ja, deze is wel een stuk kleiner dan een kiekendief ....

jeanette
12 augustus 2006 om 17:47

Lid
De Buizerd heb ik ook verschillende keren zien "bidden".
Van de Bruine Kiekendief weet ik het niet.

rijksen20
13 augustus 2006 om 21:13

Lid
gezien de locatie is Bruine Kiek goed mogelijk. Bovendien is het niet ongewoon als een kiek tijdens z'n jachtvlucht even boven het jachtgebied op een plek blijft 'stilhangen', vooral als ze opeens potentiele prooi in het vizier hebben. Meestal is het dan meer een soort onderbreking van hun jachtvlucht, maar goed; dat heeft veel weg van het bidden dat je bij (ruigpoot-)buizerd en torenvalken ziet. Over het algemeen wel wat korter, waarna ze hun 'schommelvlucht' weer vervolgen

stefan
13 augustus 2006 om 23:26

Lid
Ik woon in Drenthe en wij hebben een heide veld voor ons huis en daar vliegen veel buizerds, alleen heb ik nog nooit een buizerd zien "bidden". Ik wel een torenvalk zien "bidden" en ik dacht toch echt dat het bidden bij een torenvalk hoort.

jeanette
13 augustus 2006 om 23:46

Lid
Je ziet een buizerd minder "bidden" dan en torenvalk, Stefan, maar ze doen het toch echt! Ook in Drenthe.

Arthur
14 augustus 2006 om 07:18

Gast
Buizerds bidden geregeld hier in de provincie Groningen.
De bruine kiekendief (trouwens ook de blauwe en de grauwe) heb ik nooit zien bidden terwijl ik ze hier bij ons geregeld zie. De kiekendief vliegt heel laag over de grond om te jagen, de bruine vooral bij rietvelden, de blauwe en grauwe voornamelijk boven akkerland. De kiekendief heeft een rondere en bredere kop dan de buizerd en zit meestal op de grond terwijl een buizerd eerder op een paaltje of in de boom gaat zitten.
Het vrouwtje van de bruine kiekendief is heel donker terwijl het mannetje lichter is en zwarte vleugeltoppen heeft

Arthur
14 augustus 2006 om 07:28

Gast
Een vogel die witte wangen heeft is een slechtvalk. Grote valk die in de lucht jaagt op allerlei andere vogels. Het vrouwtje van de slechtvalk is bijna net zo groot als een kiekendief (mannetje is een stuk kleiner) en is vrij donker qua kleur.
Ook de boomvalk heeft witte wangen maar is weer kleiner.

Dit onderwerp is gesloten. Het is niet meer mogelijk een antwoord toe te voegen.