Start
 » 
Vogelherkenning
 » 
porseleinhoen
Inloggen
Aanmelden
Zoeken
Start
Gebruiker porseleinhoen
waylander1
17 september 2009 om 18:09

Lid
dag collegae.

graag even hulp met het volgende.
gisteren van tamelijk dichtbij een porseleinhoen gespot, alleen geen foto kunnen maken.
daar deze vogel in onze provincie zeer schaars is zijn er echter vragen omtrent deze waarneming.

kwam rustig uit het riet gelopen en zwom enkele meters verder uit het zicht.
heeft iemand misschien ander opties die bijna sprekend lijken op het P.H. liefst met foto?

klein(st) waterhoen uitgesloten.
alvast bedankt!

Dit onderwerp is gesloten. Het is niet meer mogelijk een antwoord toe te voegen.
lucasvanermen
17 september 2009 om 18:45

Lid
Een waterral zou mischien ook nog kunnen maar die heeft wel een langere snavel en is ook al niet zo gespikkelt als een porseleinhoen.
http://waarnemingen.be/soort/photos/348

waylander1
17 september 2009 om 21:30

Lid
bedankt,
maar snavel was kort.
idee dodaars in winterkleed werd ook geopperd, maar kleuren kloppen niet.

rijksen20
17 september 2009 om 22:17

Lid
De eerste Dodaars die het riet uit komt wandelen moet nog gezien worden in Nederland, vermoed ik.. Ik weet niet hoe je ervaring is met rallen, maar jonge waterhoentjes worden nogal eens verkeerd gedetermineerd, omdat ze nogal afwijken van de volwassen vogels. En jonge waterhoentjes zullen in elk geval eerder zwemmend gezien worden dan Porseleinhoen (da's mischien niet zo onwaarschijnlijk als een Dodaars die een rietkraag uitloopt, maar toch wel erg bijzonder..). En juv. Waterhoentjes hebben ook een opgewipte staart met witte osdekveren, dus verwarring zou best mogelijk zijn.

waylander1
18 september 2009 om 05:53

Lid
ben bang dat je gelijk hebt rijksen.
was er zeker van dat het een porseleinhoen was, maar
daar ik geen foto heb en ik een aantal afbeeldingen van eerstejaars waterhoen heb gezien,
ga ik toch aan mezelf twijfelen.....

dan ga ik toch maar voor waterhoen.

bedankt voor het meedenken!

Dit onderwerp is gesloten. Het is niet meer mogelijk een antwoord toe te voegen.