Start
 » 
Overig
 » 
dode koolmeesjongen
Inloggen
Aanmelden
Zoeken
Start
Gebruiker dode koolmeesjongen
Frank
24 juni 2006 om 16:08

Lid
Gisteren heb ik in mijn nestkast gekeken omdat ik de jonge koolmeesjes niet meer hoorde en de ouders wel met rupsjes naar binnen gingen maar ook weer met rupsjes eruit. Wat bleek: er lagen 3 dode koolmeesjongen in en 1 eitje dat niet was uitgekomen. Eergisteren heb ik de jongen nog gehoord. Weet iemand hoe dit kan ? Ik heb wel 10 maden aangetroffen toen ik de nestkast schoonmaakte. Het kan niet aan de zon liggen want ik houd de nestkast met een zonneluifel altijd uit de zon en in 2004 en 2005 is het wel goed gegaan met jongen pimpelmezen en jonge koolmezen. Ik snap er in ieder geval niet van...

Dit onderwerp is gesloten. Het is niet meer mogelijk een antwoord toe te voegen.
jeanette
24 juni 2006 om 16:11

Lid
Dit is - helaas - het zoveelste relaas over dode koolmezen; op de site van Vroege Vogels werden er ook veel meldingen gedaan.Heel akelig.
Het kan te maken hebben met de periode dat het koud en nat was en er nauwelijks eten te vinden was voor ouders en jongen. En de maden doen er ook geen goed aan. Snel schoonmaken de nestkast en hopen dat er een vervolg broedsel komt ,of van de koolmees, of van een andere vogel, mus bijv.

Frank
25 juni 2006 om 10:50

Lid
Bedankt voor je reactie Jeanette, maar de eitjes zijn pas een week of 2-2,5 geleden uitgekomen en sindsdien was het niet koud of nat. Bovendien heb ik de ouders van zonsopkomst tot zonsondergang met rupsjes en insekten af en aan zien vliegen. Dus
voor mij is het een raadsel...

jeanette
25 juni 2006 om 11:57

Lid
re. Frank
Ja, ik begrijp je opmerking. Nog een optie: kan er in de buurt met gif gespoten zijn? Dat komt dan via de insekten weer in de jonge vogels. Of een parasiet, .....soms is het niet goed na te gaan. Je zou eens kunnen informeren bij de Vogelbescherming; ik neem aan dat ze deze vraag vaker hebben gekregen omdat er zoveel dode koolmezen in nestkasten zijn gevonden.

Frank
25 juni 2006 om 16:06

Lid
Gif kan ook niet. Ik heb mijn broedgegevens in ieder geval ook gemeld op
www.weekvandenestkast.nl
Ik reken maar niet meer op een 2e broedsel, het is immers al bijna juli.
Volgend jaar dan maar...

jeanette
25 juni 2006 om 18:01

Lid
Afhankelijk van waar je woont en de aanwezigheid van welke vogelsoorten, kan de nestkast nog best nog eens gebruikt worden. Hier broeden veel ringmussen(buitengebied) zeker ook nog in juli, huismussen doen dat en soms ook koolmezen. Wie weet! ik hoop het echt voor je.

jeanette
25 juni 2006 om 18:07

Lid
Ik vergat net nog een leuke en interesante site door te geven over het leven van mezen:
http://members.home.nl/mezen/LevenVanMezen.html#onderzoek

pia zz
26 juni 2006 om 18:33

Lid
Wij hebben ook een keer 6 dode jongen gehad, omdat 1 van de ouders waarschjnlijk dood was gegaan. Eerst kwam het mannetje nog alleen voeren, maar al snel liet hij het spul ook in de steek met alle gevolgen van dien.

Dit onderwerp is gesloten. Het is niet meer mogelijk een antwoord toe te voegen.