Start
 » 
Vogelherkenning
 » 
Gewone of taiga?
Inloggen
Aanmelden
Zoeken
Start
Gebruiker Gewone of taiga?
Joachim
31 januari 2009 om 17:37

Lid

Dit onderwerp is gesloten. Het is niet meer mogelijk een antwoord toe te voegen.
Joachim
31 januari 2009 om 17:40

Lid
Tweede poging...Excuses

pia zz
31 januari 2009 om 19:09

Lid
het verschil is moeilijk te zien, deze heeft wel een brede witte streep boven het oog, een kenteken van een taigaboomkruiper, durf het niet precies te zeggen.

Vincent de Lenne1
31 januari 2009 om 19:11

Gast
Lijkt mij een gewone boomkruiper, komt wat donker over en het ''trapje'' op de vleugel klopt volgens mij ook niet voor taiga/kortsnavel.
Maar ik durf taiga/kortsnavel nog niet op uiterlijke kenmerken met zekerheid te determineren. Op http://forum.waarneming.nl/forum/index.php?showtopic=67076)
worden deze soorten nader bekeken, en worden de verschillen uitgelegd, misschien leuk om een keer te bekijken.
Groeten,
Vincent de Lenne

Wim Duran
31 januari 2009 om 19:14

Lid
Ik denk toch gewone boomkruiper. De handpennen hebben duidelijk witte toppen (bij taiga niet zo) en de vleugelstreep is gelijkmatig getrapt (bij taiga zit er een 'verschuiving in de vleugelstreep). De snavel lijkt me ook te lang voor taiga en de achterflank lijkt me te bruin voor taiga.

Nirina
31 januari 2009 om 22:34

Lid
Aan Joachim: wat voor een vet smeer je dan precies op de boom? Zo te zien vinden de vogels het erg lekker, misschien kan ik het ook eens proberen in de tuin van mijn hospita...!

jeanette
1 februari 2009 om 10:25

Lid
Pindakaas!! op bijgaande foto vader, moeder en twee kinderen gr. b. specht.En je kunt frituutvet met gemengd strooivoer mengen en dat op een (ruwe) boombast smeren.

jeanette
1 februari 2009 om 10:27

Lid

Joachim
1 februari 2009 om 11:33

Lid
Hallo allemaal,

dank voor jullie reacties! Ik moet nog heel wat leren, dat blijkt wel :) Maar een gewone boomkruiper dus waarschijnlijk. Deze 'soorten' lijken echt nauwelijks van elkaar te onderscheiden door een leek zoals ik. Een logische vraag in de context van Darwin: zijn deze twee boomkruipers pas recent als verschillende soorten gekwalificeerd (zoals de matkop/ glanskop) of 'groeien' ze juist naar elkaar toe? Ik ga er gemakshalve vanuit dat ze zeer nauw verwant zijn.

Aan Nirina: we smeren een vetblok gevuld met zaden en insecten tegen de boomstam. Hij of zij lijkt er blij mee te zijn: we krijgen regelmatig bezoek in ieder geval! Ook proberen andere vogels erbij te komen wat in het geval van spreeuwen soms tot hilarische taferelen leidt.

Aan Jeanette: wat een geweldige foto! En wat een geluk om zo drie spechten in je tuin te hebben! Gebruik je nog een speciale pindakaas ivm ongewenste toevoegingen in 'onze' pindakaas of kunnen vogels deze gewoon hebben? Super in ieder geval.

Met vriendelijk groet,

Joachim

jeanette
1 februari 2009 om 12:48

Lid
@Joachim, gewone pindakaas.
Meestal dulden de gr. b. spechten geen andere vogels in hun nabijheid en worden ze door het tonen van hun grote snavel verjaagd. Zodra ze weg zijn, zie je er de mussen, mezen, vinken, roodborst, merel en boomklever op aan vliegen, en heel soms verschijnt er een muisje...
Bij gebrek aan een grote boom, kun je op zoek gaan naar een stuk boomstam, bij voorkeur met een grove bast. Ik vond er een met een groot gat er in , dat ik heb opgevuld met een vet/zaadmengsel en op de grove stem kan goed de pindakaast worden gesmeerd. De tak er voor maakt e.e.a. voor de vogels makkelijker toegankelijk.

Joachim
3 februari 2009 om 10:54

Lid

Dit onderwerp is gesloten. Het is niet meer mogelijk een antwoord toe te voegen.