Start
 » 
Overig
 » 
Afstand nestkast en voederplaats(en)
Inloggen
Aanmelden
Zoeken
Start
Gebruiker Afstand nestkast en voederplaats(en)
Joachim
22 januari 2009 om 17:19

Lid

Dit onderwerp is gesloten. Het is niet meer mogelijk een antwoord toe te voegen.
jeanette
22 januari 2009 om 17:36

Lid
Gewoon proberen Joachim! Zelf heb ik ook nestkasten op enkele plaatsen dicht bij elkaar omdat ik weet dat die plek favoriet is. Denk er wel om dat je de invliegopening op het N.O. richt!
Er worden ook ''trio-nestkasten'' verkocht waarin drie vogels kunnen broeden'zelf heb ik die hangen, maar meestal vind ik er een ringmus in, een koolmees en in de derde een muis....allemaal goed Het is leuk om vogels proberen in je tuin te krijgen en te houden en een van dingen die je kunt doen is een nestkast ophangen. Als je een nestkast met de invliegopening voor ee koolmees ophangt, kan het gebeuren dat er andere vogels inkomen. Bij de kleinere invliegopening voor pimpelmezen is dat meestal niet het geval. Veel succes er mee!

pia zz
22 januari 2009 om 18:39

Lid
Ik had , samen met mijn buren, 2 mezenkasten dicht bij elkaar hangen, en dat was niet leuk. Het werd oorlog tussen de 2 mezenfamilie's, zo erg zelfs, dat wanneer "mijn "mezen naar hun kastje wilden vliegen, ze werden aangevallen door de buurmezen, het was compleet vechten en oorlog bij mijn nestkast. Later las ik op een site, dat deze mezen elkaar dan enorm kunnen toetakelen, dus ik heb mijn nestkast nu een heel stuk verder verplaatst, want het was echt niet fijn om te zien, al dat gevecht. Hopelijk gaat het dit voorjaar beter, en later ze elkaar met rust.

pia zz
22 januari 2009 om 18:43

Lid
Het territorium van mezen is sowieso ruim 20 meter uit elkaar hangen. Hoe het met overige vogels zit weet ik niet precies, maar misschien kun je dat wel vinden op internet.

pia zz
22 januari 2009 om 18:56

Lid
hier een foto van de mezenoorlog

pia zz
22 januari 2009 om 18:57

Lid
zo ging het dus echt de hele dag door.

jeanette
22 januari 2009 om 20:46

Lid
Het kan goed zijn dat het er van afhangt wat voor nestgelegenheid er nog meer in de buurt is en of er voldoende natuurlijke nestgelegenheid is in de zin van struiken, bomen, rommelhopen etc.
Op de foto's van Pia lijkt het een nieuwbouwbuurt te zijn met misschien minder nestgelegenheid; dat zou een verklating voor het vechtgedrag kunen zijn. Ik heb op ieder van de twee bomen die ca. 5 mtr. van elkaar staan 2 nestkasten hangen, en ieder jaar worden alle vier nestkasten gebruikt. Door zowel ringmussen als mezen. De bomen staan heel gunstig, aan de rand van een grote vijver, veel groen(inheemse struiken en oude bomen) en een hele grote wilde plantenwei. En ook in die buurt hangen weer nestkasten, meestal met niet meer dan een meter of 6-7 afstand er tussen.
Hetgeen wordt verkondigd op internet en in boeken is niet altijd wat er in de praktijk plaatsvindt, en dat komt vooral omdat er zoveel factoren een rol in spelen. Denk aan veiligheid, voedselaanbod, water, schuilgelegenheid , beheer en beplanting, de ligging en grootte.
In die zin ben ik zeer bevoorrecht, reden waarom er hier het hele jaar door heel veel (soorten) vogels zijn.

pia zz
22 januari 2009 om 23:19

Lid
Hoi Jeanette, ik woon idd in een oudere nieuwbouwwijk, maar heb het geluk op een hoek te zitten met veel grond, heel veel struiken en bomen in de tuin, een vijver, en naast de tuin ,gemeenteplantsoen, dus wat dat betreft is er ruimte genoeg, maar waarschijnlijk toch te weinig voor de mezen. Maar er zit nu veel meer ruimte tussen de nestkasten, dus ik hoop maar dat het goed gaat komen dit jaar. Voorts nestelen er wel vaak merels en duiven in de tuin, maar die bemoeien zich eigenlijk niet met de mezen.

Joachim
24 januari 2009 om 17:11

Lid
Dank je wel voor jullie beider reacties!

En wat een foto's van die ruziemakende koolmezen. Dat is niet de bedoeling. De ene nestkast is echter alleen groot genoeg voor de pimpelmees dus ga ik er vanuit dat dit geen problemen op zal leveren. Ik maak uit jullie verhalen op dat het een beetje uitproberen is met de nestkasten. Jullie denken niet dat het op voorhand een probleem zou kunnen zijn dat de voederapparaten op drie meter afstand hangen?
Nog meegedaan met de vogelteldag?

In ieder geval bedankt voor de reacties tot zover!

met vriendelijke groet,

Joachim

jeanette
24 januari 2009 om 23:05

Lid
Het lijkt mij dat het geen probleem is Joachim.

Dit onderwerp is gesloten. Het is niet meer mogelijk een antwoord toe te voegen.