Start
 » 
Vogelherkenning
 » 
zwarte reiger??..
Inloggen
Aanmelden
Zoeken
Start
Gebruiker zwarte reiger??..
jolanda
9 januari 2009 om 22:04

Lid
hallo,..

Vrijdag 9 januari zag ik deze twee vogels hoog in een boom zitten. Boven in de top. De takken konden dit aan, omdat het al 2 weken flink vriest.
Hierdoor is al het water is bevroren, er ligt een flink pak sneeuw, dus voor is het flink zoeken naar eten en drinken...
Maar goed, de vogel: het leek op een zwarte reiger,..maar bestaat die?
het was een zwarte vogel, lange hals, oranje snavel..
k heb een foto bijgevoegd,..hoop dat ie duidelijk is, wan tik heb m ingezoemd.

Dit onderwerp is gesloten. Het is niet meer mogelijk een antwoord toe te voegen.
Fred
9 januari 2009 om 22:22

Lid
Het lijkt me de grote aalscholver, ik mis het wit wat bij een kleine aalscholver te zien is
kun je ook aangeven in welke omgeving je hem gezien hebt?

groet

Fred

pia zz
9 januari 2009 om 22:41

Lid
als dat de grote aalschover is, is dat volgens mij wel bijzonder en idd Fred, hij lijkt er veel op

Jacquesvanmeer
9 januari 2009 om 23:10

Lid
Het is een gewone aalscholver. De grote aalscholver is een aparte ondersoort en komt maar zelden in Nederland voor.

Fred
9 januari 2009 om 23:15

Lid
Jacques, de grote aalscholver is hier in de buurt (Groningen) gezien, zie: http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=120295

Groet

Fred

rijksen20
9 januari 2009 om 23:41

Lid
Let ook even op de doorslaggevend kenmerken voor Grote Aalscholver, die bestaan voornamelijk uit een iets grotere hoek van de snavelaanzet bij de keel en een subtiel verschil in kleurverdeling op keel en kin; op zo'n foto totaal onbruikbare kenmerken. Totnogtoe zitten er nog steeds duizend maal meer gewone Aalscholvers in de buurt van Groningen dan Grote aalscholvers...

jolanda
10 januari 2009 om 11:39

Lid
hallo,..
Bedankt voor alle snelle reacties!
k heb de vogel gezien in de Achterhoek, het dorp Aalten. In het centrum, bij een parkeerplaats van een supermarkt. dus ook niet ergens in het buitengebied.
De vogel had de grote van een reiger.., met een lijf schuin naar beneden, en onderaan een soort 'staart' van veren, die een beetje recht voor uit staken in tegengestelde richting van het lijf.
k kon de kop niet goed zien, want ze zaten heel hoog in een boom. Vandaar dat ik de foto flink heb ingezoemd, wat als nadeel heeft dat de details niet te herkennen zijn.
K heb net in Google 'grote aalscholver' ingetikt, en daar kwamen foto's uit die erg veel op mijn foto leken..
Dus de kans is erg groot dat het dan een grote aalscholver is ?!..

groeten, jolanda

HeleenRo
10 januari 2009 om 12:20

Lid
De kans dat je een grote aalscholver hebt gezien is juist erg klein.
Hij lijkt namelijk erg op de gewone aalscholver, al helemaal als je niet precies weet waar je naar moet kijken om 'm te herkennen.
Bovendien komt hij heel weinig voor in Nederland.
Ik zou er dus gewone aalscholvers van maken.

rijksen20
10 januari 2009 om 12:22

Lid
Nee, de kans dat dit een Grote Aalscholver is, is ongeveer 0,0000126 %...
Grote Aalscholver is een ondersoort van Aalscholver en in Nederland ten eerste erg zeldzaam, en ten tweede alleen op basis van subtiele verschillen in snavelaanzet te onderscheiden van Aalscholver.
Google eens op Aalscholver en je zal honderen foto's tegenkomen van vogels die er exact htzelfde uitzien als de voegls die jij fotografeerde.

Jacquesvanmeer
10 januari 2009 om 18:23

Lid
Hallo Fred
Wat Rijksen zegt bedoelde ik ook te zeggen. Je moet er van uitgaan dat als je een vogel waarneemt dat het het meest voorkomende type is ( is ook de grootste kans ) en er niet van uit gaan dat het wel eens een zeldzame (onder)soort is omdat die (onder)soort daar waargenomen is. Zelfs de hoek ( in graden ) van de mondhoek waar het verschil tussen de grote aalscholver en de gewone aalscholver uit zou kunnen komen ( + de grootte ) wordt nu alweer ter discussie gesteld.

Dit onderwerp is gesloten. Het is niet meer mogelijk een antwoord toe te voegen.