Lid
|
|
hoe is het mogelijk, midden in het dorp zit een klein groepje ransuilen. Heel rustig bekijken ze de omgeving en de mensen die er langs gaan, zonder zich ergens aan te storen, het is een prachtig gezicht......
|
|
|
|
Dit onderwerp is gesloten. Het is niet meer mogelijk een antwoord toe te voegen.
|
Lid
|
pia zz
schreef:
hoe is het mogelijk, midden in het dorp zit een klein groepje ransuilen. Heel rustig bekijken ze de omgeving en de mensen die er langs gaan, zonder zich ergens aan te storen, het is een prachtig gezicht......
Het feit dat ze zo recht op zitten en de pluimen rechtovereind hebben betekend dat ze zich wel degelijk storen aan mensen/activiteiten..
|
|
|
|
Lid
|
frankw
schreef:
pia zz
schreef:
Het feit dat ze zo recht op zitten en de pluimen rechtovereind hebben betekend dat ze zich wel degelijk storen aan mensen/activiteiten..
jaaaa Frank, anders laten ze veertjes zakken........dat gebeurde ook vaak, heb daar ook foto's van, maar met rechtopstaande veertjes is de foto gewoon mooier....bovendien schrijf je betekent met een t, maar dit even terzijde...
|
|
Aangepast: 6 november 2011 om 17:16
|
|
Lid
|
dat een uil zn oren rechtop heeft betekent niet automatisch dat je ze verstoort ,wel dat ze alert zijn .
als een uil zich niet veilig voelt is ie sneller weg dan jij je sluiter kunt overhalen .
|
|
|
|
Lid
|
karel
schreef:
dat een uil zn oren rechtop heeft betekent niet automatisch dat je ze verstoort ,wel dat ze alert zijn .
als een uil zich niet veilig voelt is ie sneller weg dan jij je sluiter kunt overhalen .
Hoe weet je dat? Enig idee wat er met een vogel gebeurt die aanwezigheid van mensen als verstorend/bedreigend ervaart? Uilen vertrouwen vaak volledig op hun schutkleur, soms ook in situaties dat die schutkleur totaal geen nut heeft. Dit zie je bijvoorbeeld ook bij soorten als Roerdomp, Bokje etc. Een Roerdomp die volledig uit de beschutting in paalhouding bij een wak staat te wachten tot die fotograaf eindelijk vertrekt, voelt zich volgens jou redenering dus veilig. Hetzelfde geldt voor een Bokje die plat op z'n buik ligt, en zichzelf wijs maakt dat die vogelaar op anderhalve meter afstand hem echt niet ziet... Wat zou de verhoging van hartslag van die vogels zijn, denk je? Hoe groot is de stressfactor op zo'n moment?
Het feit dat een vogel niet wegvliegt zegt dus lang niet altijd dat een vogel zich veilig voelt.
|
|
|
|
Lid
|
nu verwar je toch wel een paar dingen rijksen naar mijn mening ( niet zaligmakend natuurlijk).
niet automatisch impliceert natuurlijk niet nooit ,want de navolgende situaties die jij opnoemt( bvb roerdomp /bokje ed.)
zijn geen standaard situaties over het algemeen maar geboren uit nood .
en dan krijg je logisch een stiuatie van stress dat begrijp ik ook wel (vandaar dat ik ook geen voorstander ben van binnendringen in een gebied met dergelijke vogels (lees camonetten en dat soort dingen).
maar hier gaat het over uilen die zelfstandig verkozen hebben om daar te bivakkeren en wel nieuwschierig zijn en alert maar niet echt verontrust .
|
|
|
|
Lid
|
karel
schreef:
nu verwar je toch wel een paar dingen rijksen naar mijn mening ( niet zaligmakend natuurlijk).
niet automatisch impliceert natuurlijk niet nooit ,want de navolgende situaties die jij opnoemt( bvb roerdomp /bokje ed.)
zijn geen standaard situaties over het algemeen maar geboren uit nood .
en dan krijg je logisch een stiuatie van stress dat begrijp ik ook wel (vandaar dat ik ook geen voorstander ben van binnendringen in een gebied met dergelijke vogels (lees camonetten en dat soort dingen).
maar hier gaat het over uilen die zelfstandig verkozen hebben om daar te bivakkeren en wel nieuwschierig zijn en alert maar niet echt verontrust .
Maar hoe weet je dan dat de uilen niet echt verontrust zijn? Waar leid je dat uit af? Want Bram geeft juist aan dat ook vogels die niet wegvliegen maar juist blijven zitten, verstoord kunnen zijn. Over het algemeen is bij een Ransuil de combinatie van opengesperde open, rechtopzittende houding en opgerichte oorpluimen wel een indicatie voor enige mate van alertheid, al dan niet veroorzaakt door de fotograaf. En ik begrijp er ook de relevantie niet van om toe te voegen dat de uilen zelfstandig verkozen hebben om daar te gaan zitten. Dat zal in de meeste van dit soort gevallen wel gelden, en ik hoop niet dat je daarmee bedoelt dat, omdat ze daar zelfverkozen zitten, het geoorloofd is om ze te verstoren?
|
|
Aangepast: 9 november 2011 om 11:26
|
|
Lid
|
Frank van der Meer]
En ik begrijp er ook de relevantie niet van om toe te voegen dat de uilen zelfstandig verkozen hebben om daar te gaan zitten. Dat zal in de meeste van dit soort gevallen wel gelden, en ik hoop niet dat je daarmee bedoelt dat, omdat ze daar zelfverkozen zitten, het geoorloofd is om ze te verstoren?
Beste Frank, ik begrijp de relevantie wel, denk ik. Karel geeft aan dat deze uilen in een boom midden in een dorp gaan zitten. Is het dan zo gek of slecht als mensen daar gaan kijken? En natuurlijk vinden ze dat misschien niet echt prettig en vliegen ze misschien wel weg. Daar is toch niets mis mee.
Hoeveel merels, roodborsten, koolmeesjes schrikken niet wanneer er mensen bij hen in de buurt komen. Dat vinden we toch normaal. Nu het uilen zijn die zelf de bebouwde kom opzoeken vind ik het geen probleem als mensen die uilen van dichtbij willen bekijken. Hoewel ik zelf natuurlijk een vogelliefhebber ben, vind ik dat men soms wel eens doorschiet in de angst om bepaalde vogels te benaderen. En natuurlijk is het een ander verhaal, zoals Karel aangeeft, in (beschermde) natuurgebieden.
|
|
|
|
Lid
|
|
|
|
Aangepast: 9 november 2011 om 17:27
|
|
Lid
|
|
Volledig met frank eens. Want wat dan met speciale dieren die hun slaapplaats niet hebben in beschermde natuurgebieden maar altijd waar menselijke activiteit is? Zoals kerkuilen? Ik weet hier zeer dicht bij mijn huis een plaats waar al jaren een kerkuil zeer openlijk in bewoont gebied zijn slaapplaats heeft, je kan hem van op straat zien zitten in een oude schuur. Maar dat hij die schuur net als rustplaatst heeft gekozen mag niet de reden zijn waarom hij elke dag zou moeten worden wakker gemaakt door mensen die hem van dichtbij willen bekijken of willen fotograferen. Dat sommige dieren genoodzaakt zijn om in de bewoonde wereld te gaan vertoeven wilt niet zeggen dat ze daarom zomaar mogen worden verstoort. Je kan gerust foto's nemen van ransuilen maar vanaf wanneer een ransuil zijn ogen opendoet en dus wakker is geworden (moet zelfs de oorpluimen nog niet opzetten) heb je hem naar mijn weten al verstoort. En zoals frank al zei dat je ze bij het opjagen hun energie doet verspillen (en naar mijn weten ook bij ze gewoon al wakker te maken) is echt niet overdreven. Een paar jaar terug toen er veel sneeuw lag en de vijvers waren dichtgevroren zat er voor mij op het pad dicht aan een rietveld een roerdomp die ik niet op tijd gezien had en ik naderde tot 2m. Pas toen zag ik hem maar was het natuurlijk al lang te laat, de roerdomp vloog op en raakte niet hoger dan 2 meter en had ontzettend veel vleugelslagen nodig om zo hoog te graken uiteindelijk viel hij als een baksteen uit de lucht. Het kan dus goed zijn dat die vijf meter dat die roerdomp door mij heeft moeten vliegen toen zijn leven heeft gekost. En ransuilen zijn naar mijn weten zo al zeer goed te benaderen als je rustig bent. En je kan ze dus zo al zeer goed fotograferen en bekijken zonder dat je ze daarvoor moet wakker maken.
|
|
|
|
Lid
|
|
Commentaar van zowel Karel als Tom vind ik op z'n zachts gezegd opmerkelijk. Over 'de plank misslaan' gesproken.. Ik sluit me dan ook volledig aan bij de berichtjes van Frank en Lucas. De opmerkingen omtrent het verstoren van vogels binnen beschermde natuurgebieden raken natuurlijk ook kant nog wal.
|
|
|
|
Dit onderwerp is gesloten. Het is niet meer mogelijk een antwoord toe te voegen.
|