Start
 » 
Overig
 » 
van welke vogel is dit nest?
Inloggen
Aanmelden
Zoeken
Start
Gebruiker van welke vogel is dit nest?
rieneke
21 maart 2007 om 13:50

Lid
in ons schuurtje zit sinds kort een kunstig inelkaar geweven nest. Het is in een tros van een verlengsnoer gemaakt, en nu ben ik heel benieuwd welke vogelsoort dit soort kunstige nestjes maakt. Zie ook op de foto. Ik hoop dat iemand dit weet want elke keer als ik er langs loop word ik nieuwsgieriger!

Dit onderwerp is gesloten. Het is niet meer mogelijk een antwoord toe te voegen.
Pagina  
1
2
jeanette
21 maart 2007 om 14:01

Lid
Dat zou heel goed van de roodborst kunnen zijn; een dergelijk nestje hebben ze ook bij ons in de schuur gemaakt, precies ook zo in de holte van een bundel draad. Leuk om te volgen, maar probeer ze wel de nodige rustte geven, want iedere keer als u langs loopt hebben ze de neiging om er af te vliegen.

Michelle
21 maart 2007 om 16:20

Lid
Ik had vorig jaar ook zo'n vorm vogelnestje,wel in een rieten netskastje.Doordat ik het boekje heb "Vogels in de nesten "heb kwam ik erachter dat het van een roodborstje moest zijn,een leuke ontdekking en zo kwam ik achter nog meer vogelnestjes met de "bewuste"vogel.

marc de jager
21 maart 2007 om 21:30

Lid
dit lijkt mij gezien de plaats en het invlieggat van het nest meer op het nest van de winterkoning

jeanette
21 maart 2007 om 22:29

Lid
Een nestje van een winterkoning, Marc, heeft een veel kleinere invliegopening en zit meer opzij. Deze lijkt mij toch echt groter en bovenin te zitten.

Michelle
22 maart 2007 om 11:02

Lid
Vlg m'n boekje:
Van een roodborst:Is een nest van mos,droge stengels en worteltjes,diep komvormig,vaak met hoge wanden en dak.De kom wordt met dunne materialen bekleed.Wordt gemaakt in kuilen en gaten in de grond,in ruines en bosjes,onder hopen gras en stenen.
Van een winterkoning: Nest is een ovaal bouwsel van mos en bladeren met ingang opzij.Het nest zit meestal vlak boven de grond,bij voorkeur tussen wortels van omgevallen bomen,ook klimplanten en takkenbossen.
Ikzelf begin te twijfelen of het nestje nu van een roodborst of winterkoning was.Beide heb ik wel gehad....

rieneke
22 maart 2007 om 11:17

Lid
Bedankt voor alle antwoorden tot nu toe! Als ik deze lees dan twijfel ik (ook) enorm tussen roodborst en winterkoning. Ik krijg toch wel de neiging om aan een winterkoninkje te denken omdat die ook bladeren gebruiken, en bij ons nestje is het dakje geheel van bladeren. Dat het aanvlieggat niet aan de zijkant zit komt mischien wel door het ruimte gebrek? Iets wat niet goed op de foto te zien is maar mischien wel belangrijk kan zijn is dat het gat ovaal is en niet rond.
Groetjes Rieneke

Michelle
22 maart 2007 om 12:37

Lid
In ieder geval zul je het later of gauw zien en.....een nieuw verlengsnoer kopen.Laat het maar weten als het zover is,ben benieuwd.

FRL
30 maart 2007 om 11:03

Gast
Ik heb me ook zoiets afgevraagd totdat ik veertjes vond van in dit geval winterkoning.

rieneke
10 april 2007 om 19:53

Lid
Het is een winterkoning! Ik heb er een betrapt toen ik hem per ongeluk verstoorde bij het bouwen. Elke dag komen er nieuwe veertjes bij, het wachten is op de eerste jongen.

marc de jager
10 april 2007 om 20:57

Lid
succes met de winterkoninkjes, hoor wel hoe het is afgelopen!
groet marc.

Dit onderwerp is gesloten. Het is niet meer mogelijk een antwoord toe te voegen.
Pagina  
1
2