Start
 » 
Vogelherkenning
 » 
Wat voor gans
Inloggen
Aanmelden
Zoeken
Start
Gebruiker Wat voor gans
ger
2 maart 2007 om 20:23

Gast
Vanmiddag ben ik even in de vogelhut bij Vlaardingen geweest, ik heb daar wat foto\'s gemaakt .
Toen ik thuis naar het resultaat ging kijken zag ik tussen de foto\'s van de canadese ganzen deze gans.
Ik heb de foto vergroot en en de gans even apart gezet, de gans is enigzins grijs.
Kunnen jullie vertellen wat het is, is het een kol of grijze gans ?? Ik ben benieuwd

Dit onderwerp is gesloten. Het is niet meer mogelijk een antwoord toe te voegen.
Pagina  
1
2
Peter van Wetter
2 maart 2007 om 22:15

Lid
Dit is een schitterend geval van wat in vogelaarsjargon wel een "soepgans" wordt genoemd; een tamme gans, die tussen de (waarschijnlijk ook verwilderde) Canadese Ganzen terecht is gekomen.

Groet

ger
2 maart 2007 om 22:24

Gast
Dank je voor je reaktie, jammer ik dacht iets speciaals te hebben.

Michelle
3 maart 2007 om 08:34

Lid
Een kolgans kun je herkennen aan een"kol"om de snavel een een witte voorhoodsbles en zwarte banden om de buik.Ze verblijven hier van oktober tot maart.

andre
19 maart 2007 om 15:39

Lid
is het een sneeuwgans? komt in verschillende fasen voor dit zou dan de blauwe fase kunnen zijn
blauwe gans snavel rood of roze,zeldzame gast uit arctisch Noord Amerika,dwaalgast(bron;Elseviers gids van de europese vogels)

jeanette
19 maart 2007 om 16:17

Lid

andre
19 maart 2007 om 21:33

Lid
had hem al een keer opgezocht dacht ik, zag deze gans tussen een koppel Canadese gansen in het rietland bij Wanneperveen vlakbij Giethoorn,dus geen soepgans !

andre
19 maart 2007 om 21:36

Lid
de canadse gansen zijn trouwens volgens mij geen verwilderde exemplaren maar overwinteraars

flora
3 april 2007 om 19:05

Gast
bij ons in purmerend zijn die "soepganzen" af en toe een plaag. je ziet ze in allerlei variaties. zitten graag op/langs fietspaden ed. niet altijd even handig. en o wee als er pogingen worden gedaan om de vogel'stapel' in te dammen. soms zorgen ze echt voor gevaarlijke situaties..

ger
6 april 2007 om 21:46

Gast
Dus heb ik toch gelukkig iets speciaals, vond het al vreemd, hij zwom tussen zo'n 25 canadese gansen zonder een andere soort.

Bedankt voor jullie reactie

Peter van Wetter
6 april 2007 om 22:12

Lid
Ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die hier een Blauwe fase Sneeuwgans van maken, maar dat is het volgens mij niet. De buik klopt wat mij betreft niet voor blauwe fase Sneeuwgans (te veel wit), de tekening op de hals is niet goed, ik zie geen grijs in de vleugedekveren, wat blauwe fase Sneeuwgans wel moet hebben; kortom, ik houd het op een soepgans. Heel veel vermeende blauwe fase Sneeuwganzen blijken bij nadere inspectie geen zuivere Sneeuwganzen te zijn, en zo is het wat mij betreft ook met deze vogel.

Dit onderwerp is gesloten. Het is niet meer mogelijk een antwoord toe te voegen.
Pagina  
1
2