Start
 » 
Vogelherkenning
 » 
roofvogel??
Inloggen
Aanmelden
Statistieken
Zoeken
Start
Gebruiker roofvogel??
Wil Lennartz
19 januari 2011 om 14:03

Lid
Ik zag half december, er lag al een flink pak sneeuw, op een boomtak zitten een grotere bruinbeige vogel met een beige borst met dwarsbanden. Ik dacht dat het een roofvogel was maar door de kijker viel op dat de snavel recht is en niet krom zoals bij de roofvogels. Helaas fototoestel niet bij.
Iemand een idee?

Dit onderwerp is gesloten. Het is niet meer mogelijk een antwoord toe te voegen.
Frandalf
19 januari 2011 om 22:57

Lid
Niet heel waarschijnlijk in de winter: koekoek? Anders een vrouwtje grauwe klauwier?

Aernout
20 januari 2011 om 00:12

Lid
sperwer? havik? Die hebben weliswaar de gekromde snavel, maar ik weet niet van hoe dichtbij je hem/haar gezien hebt en hoe zeker je er dus van bent dat de snavel recht was?

rijksen20
20 januari 2011 om 00:59

Lid
Koekoek is 's winters weldegelijk uitgesloten, of het moet om een zeer recent ontsnapt exemplaar gaan (geen voedsel voor deze soort beschikbaar in Europa), en ook Grauwe Klauwier is een echte zomergast (en heeft geen dwarsgestreepte borst en juist wl een gekromde snavel).

Hoe groot was de vogel ongeveer en wat bedoel je precies met 'een rechte snavel'; lang, puntig, of gewoon zonder haak?

Frandalf
20 januari 2011 om 10:56

Lid
Hoi Rijksen,

inderdaad niet zo sterk gebandeerd als bijv een sperwer, maar ik doelde een beetje op deze tekening van de borst: http://4.bp.blogspot.com/__xVkjmoDmb0/TA0BQy9JkcI/AAAAAAAACak/Fc5QrS8tgWU/s1600/Grauwe-klauwier-Saltpans-Ka.jpg

Wil Lennartz
20 januari 2011 om 17:52

Lid
Een grauwe klauwier was het beslist niet, de vogel was duidelijk groter. Zijn snavel qua lengte bij de grootte passend maar absoluut géén kromming/haak dat heb ik met de verrekijker gezien en dat viel me gelijk op. Ik heb ook gezocht en inderdaad de koekoek lijkt er het meeste op ook qua grootte, maar ik dacht ook dat kan niet in de winter....

Dit onderwerp is gesloten. Het is niet meer mogelijk een antwoord toe te voegen.