Start
 » 
Vogelherkenning
 » 
huismus of ringmus?
Inloggen
Aanmelden
Zoeken
Start
Gebruiker huismus of ringmus?
Petertje
21 december 2006 om 20:49

Gast
ik heb een vraagje
hoe kan ik een huismus van een ringmus onderscheiden?
ze lijken zo op elkaar

Dit onderwerp is gesloten. Het is niet meer mogelijk een antwoord toe te voegen.
Marco
21 december 2006 om 21:11

Beheerder
Het vrouwtje van de huismus is veel minder helder gekleurd dan het mannetje of de ringmus. Het mannetje en het vrouwtje van de ringmus zijn nauwelijks van elkaar te onderscheiden, dus zie je duidelijk een vrouwtjesmus dan zal het wel een huismus zijn. Het mannetje van de huismus heeft een grijze kruin, bij de ringmus is dit bruin. De ringmus heeft een witte halsring, de huismus niet. Zelf vind ik echter de witte wangen met het zwarte centrum het beste kenmerk van de ringmus. Verder is het tjilpen bij de huismus een stuk harder is dan bij de ringmus.

jeanette
21 december 2006 om 22:00

Lid
Nog een kleine aanvulling op de de uitstekende reactie van Marco:
De ringmus is hoofdzakelijk op het platteland, in agrarische gebieden met volwassen bomen te vinden. De huismus is meer gebonden aan steden, dorpen en gebouwen.

Petertje
21 december 2006 om 22:15

Gast
dat is wel goed te herkennen
die witte wangen met een zwarte vlek (ofzo)
ik zag op google dat het wel klopte alleen bij een huismus zat er wel opeens een witte plek met een zwarte vlek
(ik denk dat dat niet klopt he?)

Eddie Dean
22 december 2006 om 09:05

Lid
Als je een witte wang met zwarte vlek bedoelt is het echt een ringmus geweest. Als je bij google op plaatjes zoekt krijg je niet altijd betrouwbare resultaten. Stel ik heb plaats een foto op dit forum met de vraag huismus of ringmus, dan zal google deze foto waarschijnlijk opnemen met zowel de trefwoorden huismus als ringmus.

Petertje
22 december 2006 om 18:36

Gast
nou hartelijk bedankt voor de uitleg nu weet ik waar het verschil zit en waar ik op moet letten. bedankt!!!!!!!!!!!!

ja google zal wel niet zo heel betrouwbaar zijn!

Dit onderwerp is gesloten. Het is niet meer mogelijk een antwoord toe te voegen.